Svenska ägare kan få pengar för problemmotor

Den populära trecylindriga bensinmotorn som finns i Peugeot, Opel och Citroën har problem med kamremmen. I flera länder får kunder nu 10 års garanti på motorerna. I Sverige blir det ingen extra garanti – felen ska täckas av goodwill och vanlig fabriksgaranti. Svenska ägare som drabbas kommer snart att kunna söka ersättning.

Trots att Stellantis Puretech-motorer på 1,0 eller 1,2 liter fick ta emot hyllningar och priser till en början, skulle det snart visa sig att designen inte var särskilt hållbar. Bensinmotorn har en speciell typ av kamrem som går i olja, vilket gör att den har stora problem med hög oljeförbrukning och kamremshaveri. Motorerna finns i flera modeller från Peugeot, Opel och Citroën. Idag har Stellantis bytt ut remmen mot kamkedja.

Stellantis valde på grund av problemen att förlänga sin garanti med tio år på de tidigare generationerna av PureTech-motorer, skriver tyska Auto Motor Sport. Denna garanti gäller i flera länder, men i Sverige verkar drabbade kunder inte få 10 års garanti. Felen ska enligt importören främst täckas av goodwill. Ett formulär ska öppnas även i Sverige där de som redan drabbats kan söka ersättning.

– Sedan finns det viss utökad goodwill för olika komponenter i vissa av motorerna, beroende på situation och fall. Det är alltså inte kopplat till någon specifik bilmodell utan det är generellt för motorerna, säger David Lindahl på Wismo Group som importerar Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige, till Vi Bilägare. 

Flera gånger har drabbade kunder rapporterat att problemen med motorn kan uppstå även om den har servats enligt plan.
– Om man följer tillverkarens serviceintervaller eller ser till att den verkstad man använder sig av följer uppsatta rekommendationer har man som kund gjort sina åtaganden för att ta del av goodwill, förutsatt att det som behöver åtgärdas faller inom vad som omfattas av goodwill, säger David Lindahl, till Vi Bilägare. 

Stellantis har dessutom lanserat en webbsida som ska underlätta livet för drabbade kunder. Via hemsidan ska kunder kunna skicka in sina anspråk.  Till en början kommer tjänsten att finnas tillgänglig i Frankrike och Spanien, men även snart i Tyskland. Den svenska importören uppger för Vi Bilägare att formuläret ska öppnas även för svenska ägare någon gång under 2025.
LÄS MER: