Här kör bilisten med släckta baklysen – utan att märka någonting. Elektroniken i moderna bilar gör att många svenska bilister omedvetet kör runt med släckta baklysen i gryning och skymning.
Bilisten på bilden tände inte sina bakljus trots två blink med helljuset från bakomvarande bil. När halvljuset fram är tänt förstår många inte att bilens automatik ändå kan ha bakljusen släckta. Det är tekniken med daytime-running-lights, DRL, som kan spela dig ett spratt.
Dagtid är det inte olagligt att köra med släckta bakljus. Men vid hastiga väderomslag, i skymning och gryning eller om man kör in i en tunnel, kan det bli problem om bilens automatik.
– Om man kommer till en tunnel eller det blir ett plötsligt väderomslag, som dimma eller regn, behöver man kunna synas, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk chef på M Sverige.
Förr tändes bilens bakljus samtidigt med halvljuset. Men det är inte en självklarhet längre. Med DRL kan bakljusen förbli släckta. Regeln kom till för att spara några bränsledroppar. Men med moderna LED-ljus har den spelat ut sin roll. Volvo är ett av få bilmärken som sett till att bakljusen alltid är tända.
– På moderna bilar behöver man ibland själv sätta sig på bakljuset, det finns en ratt med fjäderfunktion, säger Carl Erik Stjernvall.
Enligt en undersökning visar det sig att hela 82 procent av alla bilister kör med släckta bakljus om dagen. Sedan 2011 är det tillåtet enligt EU-regeln.
– Skillnaden är signifikant och kan innebära skillnaden mellan tillbud och olycka, mellan liv och död, om föraren plötsligt svänger ut eller ett barn hoppar ut ur baksätet. Kort sagt pekar allt på att det är bra med tända baklysen och dåligt med släckta, säger VTI-forskaren Björn Lidestam.
Enligt lagen ska man ha framljus påslaget om dagen och sätta på det bakre om det blir plötsliga väderomslag. Bilarnas elektronik ska sköta detta, men det fungerar långt ifrån alltid. Och väldigt få har koll på vad lagen säger.
– En stor majoritet tror att det är på ett visst sätt, men i själva verket är det precis tvärtom. Fyra av tio vet inte heller vad lagen egentligen innebär, säger Björn Lidestam.
Om polisen dyker upp kan de stanna bilen och bötfälla bilisten.
– Men man kan diskutera uppsåtet. Det finns moderna bilar där lamporna ska tändas av sig själv, men så kanske inte systemet fungerar och föraren vet inte om detta, säger trafikpolisen Johan Alm.
Bara för att du kör runt med släckta bakljus behöver det inte innebära böter och en stunds skam vid vägkanten medan andra bilar susar förbi lite lätt skadeglada.
– Det kan vara så att vi kontrollerar bilen. Om det då sitter en trovärdig person som inte hade en aning om att lamporna var släckta, då är frågan om denne gjort sig skyldig till ett brott.
Om man kan bevisa att personen helt nonchalant kört runt med släckta bakljus, är det ett ganska solklart fall. När poliserna stannar bilister för sådana här förseelser måste de göra en avvägning. Det finns många parametrar som måste tas med innan de skriver ut böter. Men det är väldigt ovanligt att någon får böter för släckta baklysen.
– Böterna för att framföra ett motorfordon, förutom moped, utan belysning i svåra ljusförhållanden innebär böter på 1200 kronor.
Tipsen – så kan du överlista bilen och tända lyset
Läge: ”AUTO” – Bilen har en ljussensor som styr ljusen automatiskt. För det mesta släcker bilen dina baklysen när det är ljust. Men ofta klarar inte automatiken att tända ljusen när det är dimma, regn, snöyra eller andra förhållanden som försämrar sikten. Låt din bil vara igång och kolla om dina bakljus är tända så vet du hur din bil beter sig.
Läge: Halvljus. Om du ställer ljusreglaget i läge för halvljus ska bilens bakljus alltid lysa. På många bilar kan du lämna reglaget i halvljusläge även när du stänger av bilen, då kommer du alltid att ha tända bakljus. Men se upp så att inte lamporna lyser efter att du stängt av bilen, då dras batteriet ur.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.