Snart är det slutgasat i din tjänstebil. Arbetsgivare får ansvar för personalens fortkörning. Trafikverket pekar på lagboken.
– Nuförtiden går det att hålla koll på fortkörning, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.
Förra året omkom 210 personer i trafiken. Det är den lägsta noteringen sedan pandemin. Men Trafikverket har som vision att komma ner till 130 år 2030. Då har lägre hastigheter lösningen. Idag kör varannan svensk för fort.
– För att lyckas med det behöver vi sänka hastigheten. Om alla skulle köra efter hastighetsbegränsningen skulle vi spara 50 liv om året.
Med modern teknik kan arbetsgivarna hålla koll på sin personal. För tung trafik är det redan ett faktum.
– Vi på Trafikverket upphandlar bara med entreprenörer som inte uppvisar några avvikelser i trafiken och hastigheten. För bussar och lastbilar finns redan den här tekniken.
Det finns ett system för personbilar som skulle kunna användas för att se till så de anställda inte trycker för mycket på gasen.
– Det blir lite krångligare med personbilarna. Tekniken finns i bilarna, men frågan är hur man får återrapportering. Då finns ett system som heter ISA, som läser av hastighetsskyltarna. Men det får inte vara så att man inte kan köra om i ett kritiskt läge, säger Maria Krafft.
Trafikverket lyfter fram de svenska arbetsgivarnas ansvar. Det strängare krav på att se till så deras personal håller hastigheten när de kör bil i tjänsten. Det kan bli hårdare tag mot de som kör för fort med sina tjänstebilar.
– Det finns ett arbetsmiljöansvar som är lagstadgat och det handlar om att förebygga stora risker och att ha systematik kring detta, säger Maria Krafft.
Svenska arbetsgivare måste bli bättre på att hålla uppsikt över sina anställda. Det räcker inte längre med dokument och fagra ord. Istället behöver de agera för att säkerställa att deras personal sköter sig i trafiken. Det kan bli tal om olika system för att följa upp att anställda inte gasar med tjänstebilen.
– Det räcker inte att man har en policy, det måste finnas en systematik. En fortkörning är inte bara en sak mellan föraren och polisen, det finns en tredje part och det är arbetsgivaren.
Trafiken är en av de farligaste platserna i samhället. Inte minst när folk är på jobbet och pressas av effektivitetskrav och företagets lönsamhet.
– Den största risken att bli dödad på sin arbetsplats är i trafiken. Därför är det rimligt att företag och organisationer har en bättre systematik.
Svenska företag är duktiga på att sköta sitt miljöansvar. Nu hoppas Trafikverket att de ska bli lika duktiga när det kommer till trafikvett.
– På samma sätt som företag tar ansvar för sitt klimatavtryck, måste de också ta ansvar för sitt trafikavtryck.
Trafikverket vill se att arbetsgivarna ser över sina fordon. Att man dessutom gör sitt yttersta för att alla som använder bilar eller andra fordon i tjänsten gör det på ett tryggt och säkert sätt.
– Arbetsgivarna behöver se till så att det är nykter trafik som kör bra och säkra fordon. Att de håller hastigheten är helt avgörande för att rädda liv.
Hastigheten är nyckeln till att överleva en kollision. Med högre hastigheter ökar risken för att omkomma om olyckan skulle vara framme.
– Om alla sänker hastigheten med en kilometer i timmen sparar det 15 liv om året, det låter märkligt, men det är fysikens lagar, avslutar Maria Krafft.
Många dödsolyckor är antingen vid mötande trafik eller singelolyckor. Trafikverket har en rad planerade åtgärder för att komma åt detta problem.
– Denna utveckling kan tillskrivas en rad olika åtgärder som förbättrad infrastruktur, ökad fordonssäkerhet och bättre efterlevnad av hastighetsgränser. En av de mest påtagliga faktorerna är bytet från äldre bilar till nyare och säkrare modeller, vilket har bidragit avsevärt till denna utveckling. Under perioden har cirka 80 mil nya 2+1-vägar byggts och över 1500 nya trafiksäkerhetskameror installerades.
Dessutom har hastighetsöverträdelserna minskat, vilket har räddat liv varje år.
– Utbytet av den gamla bilflottan har spelat en stor roll, den har räddat många liv.
Foto stora bilden ovan: Trafikverket och Volvo
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.