Här är topplistan med vanligaste felen hos Bilprovningen. Solklara ettan är ett onödigt misstag.
– Egentligen är det ett ganska enkelt fel som fordonsägare skulle kunna kolla själv, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig hos Bilprovningen.
Jämte tandläkaren är besöket hos bilbesiktningen, något som gör svenskarna nervösa. Efter snart fyra decennier inom besiktningsbranschen har Per-Anders Blommefors mött många oroliga människor.
– Jag brukar skämtsamt säga till dem att tänka på mig, jag måste gå hit varje dag. Sedan har det blivit bättre med åren. När jag började så var det mycket barskare, numera är vi mer kundorienterade, utan att tulla på trafiksäkerheten, säger Per-Anders Blommefors.
Det finns ett fel som sticker ut väldigt mycket. Något som många bilägare missar och får anmärkning på under besiktningen.
– Belysningen är en sådan sak som de kan bli bättre på. Man skulle kunna tycka att det är lätt att kolla själv. Men sedan kan det vara så att man har svårt att se om ljuset är felinställt. Det kan också vara att man fått en felaktig lampa installerad.
Sedan finns det två brister som knappt förekommer. Ungefär en halv procent av alla bilar har problem med de här sakerna.
– Det är bilbältet och så är det rost på sidobalkar, det är inte så vanligt förekommande.
Per-Anders Blommefors vill inte peka ut något bilmärke som bättre eller sämre. Istället riktar han ansvaret mot ägarna.
– Det är svårt att säga vilka bilmärken som klarar sig bäst eller sämst, det handlar om ägaren och hur man sköter sitt fordon. Men det finns bättre och sämre kvaliteter. Men i slutändan handlar det om service och underhåll.
Under sina snart 40 år i branschen har Bilprovningens besiktningsansvarige följt med i utvecklingen.
– Jag tycker att bilarna har blivit mycket bättre när det kommer till rost. Numera är rostskydd bättre och man ser mindre angrepp.
En annan sak har också blivit mycket bättre.
– Bilarna har också blivit bättre ur miljösynpunkt, de släpper ut betydligt mindre än vad de gjorde när jag började på Bilprovningen.
Än så länge besiktigas elbilar på samma sätt som fordon med fossila motorer. Men branschen vill se en förändring av regelverket.
– Vi har ingen statistik på att elbilar får mer eller mindre anmärkningar, de genomgår samma kontroller, men man mäter inte avgasutsläpp. Sedan behöver regelverket uppdateras när det kommer till elbilar, men det är en europeisk fråga.
Topplistan: 10 vanligaste felen hos Bilprovningen
Huvudstrålkastare för hel- och halvljus 8,59%
Positionslykta 5,1 %
Färdbroms hjulbroms 5 %
Parkeringsbroms Bromsfunktion
Körriktningsvisare 2,5%
Spindelled 2,48%
Bromsledning 2,3%
Skyltlykta 1,95%
Styrled 1,94%
Stopplykta 1,85%
Källa: Bilprovningen
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.