Bilprovningens larm: Detta är fel på var fjärde bil

Nya siffror från Bilprovningen avslöjar fel på var fjärde bil. Det orsakar onödiga risker både för förarna – och orsakar störningar för medtrafikanter.

Enligt Bilprovningens siffror har var fjärde bil på svenska vägar ha felinställda ljus. Den viktigaste anledningen till det här tros vara att de flesta struntar i att kontrollera sina strålkastare, resultatet blir en mer osäker trafikmiljö och stora risker för bländning.

– Synbesiktningen 2024 visar att två av tre bilförare bara kontrollerar belysningen på sin bil var sjätte månad eller mer sällan. När så många inte har fungerande eller felinställd belysning orsakar onödiga risker i trafiken, ta därför för vana att kontrollera belysningen regelbundet, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.

Detta är fel på var fjärde bil.
Förra året fick var fjärde bil nedslag på belysningen hos Bilprovningen.

Samtidigt kommer rapporten från årets Synbesiktning. Den görs i samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. Det är Sveriges största undersökning av synen hos landet bilister. Enligt undersökningen besvärar 70 procent av alla bilister under mörkerkörning.
– Ögat förlorar delar av sitt detaljseende i mörker. Dessutom är det svårare att urskilja färger när det är mörkt. Något som blir ännu svårare vid exempelvis regn och snö, Awet Tesfamariam, kliniskt ansvarig på Synoptik.

Många blir bländade eftersom deras egna strålkastare är undermåliga eller felaktigt inställda på något sätt.
–  När två bilar möts blir det som en maktkamp mellan ljuset. Har du dåligt halvljus kan du uppleva dig bländad, säger Fredrik Svahn, expert på Osram.

Omkring en miljon bilar fick anmärkning på Bilprovningen 2023 för brister i belysningen. Om alla kontrollerar sin belysning med jämna mellanrum kommer trafiken att bli säkrare. Allra helst när det är mörkt, halt och kallt som vid den här årstiden.

Okunskapen är stor bland bilister hur de ska använda ljuset. En av de vanligaste misstagen är att vi sätter på helljuset för sent vid ett möte.
– Du kan av den anledningen också sätta på ljuset någon sekund före ett möte eftersom den skarpa delen av helljuset då hamnar bakom den mötande bilen, vilket är en väldigt viktig del av vägen att få helt upplyst, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon varnar för en av de största dödsfarorna i trafiken. Ett hot som vi lätt kan undanröja med rätt belysning och kunskap om hur vi ska använda den.
–  Det är ofta där man blir överraskad av att det kommer en älg! Mörkret är aldrig så kompakt som bakom en mötande bil om jag själv har ett svagt färdljus, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Så säkrar lamporna på bilen

  1. Hel- och halvljus: Kontrollera att glödlampor för både hel- och halvljus fungerar.
  2. Positionsljus: Kontrollera att positionsljusen fram (vitt eller gult) och bakljusen (rött) fungerar och lyser tillräckligt starkt.
  3. Blinkers: Kontrollera att alla blinkerslampor (orangegula) fungerar. Tryck på knappen för varningsblinkers så kan du kontrollera alla lampor samtidigt.
  4. Bromsljus: Kontrollera att alla lampor för bromsljuset fungerar. Glöm inte bort det extra bromsljuset som är vanligt på nyare bilar.
  5. Reflexer: Kontrollera att bilens reflexer (röda) baktill finns och är oskadade.
  6. Synskärpa: Gör ett gratis syntest i en syndator hos optikern vartannat år för att vara säker på att du har en trafiksäker syn.
  7. Trafikglas: Är du glasögonbärare finns det speciella trafikglas som reducerar bländning och ger ökad kontrast. De minimerar även reflexer i glaset från till exempel billyktor.

LÄS MER: