Tar isär extrema VW-motorn: ”Herregud”

Mekanikern Charles Sanville plockar isär en extrem W8-motor från en Volkswagen Passat. Den är otroligt ovanlig och vi får en unik inblick i motorns design.
– Herregud, jag vet inte vad jag ska säga, faktiskt, säger Sanville. 

Under årens gång har Volkswagen tagit fram en del märkliga lösningar, men frågan är om inte W8-motorn är en av de galnaste. Motorn är i grunden två stycken VR4-motorer som är ihopsatta så att de bildar ett V. Vinkeln mellan cylindrarna i respektive radpar är 15 grader, medan vinkeln mellan de båda cylinderbankarna är 72 grader. Motorn är som en halv Bugatti W16.  

W8-motorns cylindervolym är fyra liter och den har en maxeffekt på 275 hästkrafter. I dag är motorn väldigt ovanlig, men en som lyckats få tag på ett exemplar är den före detta Volkswagen-mekanikern Charles Sanville. Motorn satt tidigare i en Passat B5.
– Nu ska vi plocka isär den och ta en närmare titt på allt, säger Sanville. 

Det första Charles Sanville gör i sin undersökning är att ta loss insuget som är enormt stort. Han får loss det utan några problem och efter det tar han bort det nedre insuget. Sedan är det dags för en av ventilkåporna att tas bort och Sanville väljer då att berömma motorns tändspolar.
– De är faktiskt riktigt bra. Jag kan inte komma ihåg att jag tvingades byta ut dem någon gång, säger Sanville. 

När ventilkåpan sedan är av får vi se två av motorns kamaxlar för första gången. Sanville upptäcker även lite skador på en av motorns kedjor.
– Vi kommer att ta en närmare titt på det när vi har bort några fler delar, säger han.
Efter att ha plockat isär lite fler delar upptäcker han även ett bälte som tappat sin tandning helt och hållet.
– Herregud, jag vet inte vad jag ska säga, faktiskt. Jag förväntade mig verkligen inte att motorn skulle ha problem alls, säger Sanville. 

Sanville fortsätter sedan undersökningen och plockar bort flera mindre kablar och rör. Han tar sedan loss den andra ventilkåpan och vi får då se motorns andra två kamaxlar. Sanville tar efter det loss några fler delar så vi får se hela motorns kamkedjesats och motorns tre kedjor.
– Just denna del av motorns design är faktiskt rätt simpel, säger Sanville. 

Han monterar sedan loss ett av topplocken och vi får då syn på fyra av motorns åtta cylindrar. De är placerade i ett sicksackmönster. Sanville tar sedan loss det andra topplocket och lyckas inte upptäcka några större fel alls på någon av motorns åtta cylindrar. Han visar sedan upp hur motorns insugsventiler har två olika längder beroende på var i motorn de sitter.
– Det är faktiskt rätt så coolt, säger han. 

Efter det undersökte han motorns enorma oljetråg. Han får då syn på W8:ans oljepump.
– Den ser faktiskt bra ut, säger Sanville. 
Han tar sedan loss några fler delar och får till slut syn på motorns vevaxel som faktiskt är rätt så liten.
– Kolla, den snurrar fortfarande, säger VW-mekanikern. 

Som sista grej monterar han loss motorns kolvar och tar en närmare titt på dem alla utan att upptäcka några fel. Efter det känner han sig färdig med undersökningen.
– Jag tror jag ska behålla insuget och sätta upp det på väggen, resten av delarna ska jag göra mig av med, säger Sanville.
LÄS MER: