Tommy Sharif gjorde en förmögenhet och fick enorm uppmärksamhet när han körde av banan med sin Koenigsegg. Sedan förlorade han allt och hamnade på gatan. Nu tar han revansch.
– Jag har så mycket att göra att det knappt går att prata i telefon, säger han till Carup.se.
Den norska däckhandlaren blev världskändis en sommardag för 18 år sedan. Det var då Tommy Sharif brakade av banan med sin splitternya Koenigsegg CCX. Uppiggad av sina framgångar i däckbranschen köpte han den svenska superbilen, tackade nej till körlektioner och susade raka vägen ut i spenaten. Det var då han stod på toppen, sedan gick det rakt ut över stupet.
Det är snart tio år sedan den tumultartade konkursen där hans däckimperium gick upp i rök. På kort tid gick Tommy Shariff från att ha varit en superkändis i Norge. Till att bli en jagad man med massiva skulder som sov på gatan. Men nu verkar det som han rest sig ur askan och för att förstå hans märkliga livsresa måste vi vandra tillbaka i tiden.
Tommys pappa Muhammed Shariff lämnade Pakistan för tryggheten i Norge 1969. Det var precis före den stora oljeboomen i landet. Muhammed började arbeta på en däckverkstad och byggde långsamt upp ett bra liv för sin familj. Sonen Tommy, eller Tasawar som han egentligen heter, föddes 1977. Pojken var livlig och ett orosmoln för föräldrarna. Men samtidigt var han full med idéer och aldrig rädd för att arbeta.
Lille Tommy älskade sin far. Muhammed var sonens stora idol och eftersom däck varit hans väg mot välstånd, blev det inte konstigt att pojken traskade vidare i samma fotstpår. När Tommy fyllde 20 år och lämnade skolan bakom sig var det aldrig tal om några högre studier, istället öppnade han en däckbutik hemma i garaget i Leirsund.
Folk gillade familjen Sharif, de gav personlig service och alla fick mer hjälp än man kunde förvänta sig. Därför tog det inte så många år innan de kunde expandera verksamheten. Tommy och Muhammed Shariff slog upp ett tält ute på industriområdet i Leirsund. Idén var enkel och genial. Genom goda kontakter och låga utgifter höll man nere priserna och folk flockades från när och fjärran. Dessutom var Tommy något av ett PR-geni.
Pappa gick i pension och sonen bestämde sig för att expandera igen. Året var 2007 och Tommy Sharif var en av bygdens hetaste miljonärer. Han investerade 65 miljoner i ett nytt gigantiskt däckvaruhus på 4000 kvadratmeter. Samtidigt gick han in i den norska storklubben Lilleström som finansiär. Hemma i Norge skrev medierna om honom. Tommy Shariff blev en superkändis som tittade fram i tv-rutorna och uttalade sig om det mesta.
Rikedomen förblindade kanske Tommy Sharif. Han kände ett behov av en ståndsmässig bil och kom överens med Koenigsegg att köpa en CCX. Det var den tidens bästa vrålåk och kostade honom nästan nio miljoner kronor. Tommy Sharif var ung, rik och galen. Han utmanade den norska rallystjärnan Henning Solberg på en tävling på Rudskogens racerbana, som slutade med att Tommy körde i diket och fick bärgas.
Koenigsegg tyckte inte om publiciteten och krävde finkänsligt att han skulle sälja vidare bilen till H&M-arvtagaren Stefan Bengtsson, som upprepade Tommys bedrift och kraschade bilen igen 18 timmar efter köpet. Efter det var Tommy Sharif rosenrasande på den norska återförsäljaren för att han inte fått tillbaka alla pengar för bilen och drog dem till domstol och fick ut flera miljoner i ersättning för bilen.
Men till slut skulle han flyga för nära solen och bränna sina vingar. Efter 2010 gjorde Tommy Sharif sig ett namn på dokusåpor på tv. Samtidigt blödde däckfirman när han inte tog sig tid att sköta företaget. Konkursen blev ett faktum 2015 och två år senare dömdes han till fängelse för grovt bokföringsbrott. Med 90 miljoner norska kronor i skulder stod han utan företag och hem. Tommy Sharif hade förlorat allt det som han och pappa börjat bygga i garaget.
De norska tidningarna vältrade sig i hans nöd och Tommy drog några smutsiga filtar över sig för att somna i en fuktig gränd. Ingen trodde att han skulle resa sig och komma tillbaka. Men nu har Sharifs Dekk återuppstått. Allt började i en liten skala, men nu är det full fart och växer igen.
– Jag är ensam i butiken och sköter allt, så det är svårt för mig att prata, säger han när vi ringer.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.