Klassiska MC-märket MV Agusta riskerar att gå graven när KTM kollapsat. Nu fruktar många för att österrikarnas kris ska blir Husqvarnas undergång.
– Det är för tidigt att något ännu, vi följer utvecklingen, säger Henrik Sjöström, presschef på Husqvarna Group.
KTM har begärts i konkurs i en österrikisk domstol. Stefan Pierers livsverk har nu 90 dagar på sig att komma överens med sina fordringsägare för att inte företaget ska upplösas och säljas ut. Tidigare i år tog KTM kontroll över det klassiska italienska motorcykelmärket MV Agusta. Stefan Pierer hade länge drömt om att få en racerhoj under sina vingar. Och trots att de redan då gick back och hade ett gigantiskt lager av osålda motorcyklar, kunde han inte låta bli att köpa Agusta.
Den tidigare ägaren, ryssen Timov Sardarov, sålde 50,1 procent av märket till österrikaren. Men nu drar KTM Agusta mot undergången. Eftersom KTM inte har betalat sina räkningar, kan inte Agusta köpa in delar och därmed inte tillverka några motorcyklar.
Timov Sardarov skulle kunna köpa tillbaka Agusta. Men den österrikiska domstolen sätter sig på tvären. Det kan vara ett brott mot landets konkurslag. Och det väcker oro med tanke på Husqvarnas överlevnad.
– Det finns så många komplicerade detaljer i avtalet för att jag ska kunna ge ett svar, vi måste ta den diskussionen senare när vi får reda på hur det går, säger Henrik Sjöström.
Husqvarna kan inte göra något åt saken. Koncernen får stå vid sidan om och följa den österrikiska rättsprocessen.
– Det har inte hänt mer sedan förra gången vi talades vid. Det är fortfarande tidigt i processen och vi måste vänta och se.
KTM har ett osålt lager på 130 000 motorcyklar. Under hela året har detta berg av nya motorcyklar fortsatt att växa. Vad som händer med Husqvarnas klassiska varumärke är omöjligt att säga. Först måste de 90 dagarna som KTM har fått av domstolen passera.
– Det finns inte så mycket mer att säga.
MV Agusta grundades 1945 av den sicilianska greven Domenico Agusta. Han hade börjat som jaktpilot. Under Mellankrigstiden flyttade Domenico till Lombardiet för att tillverka flygplan. Men efter att Italien förhandlat fram fred fick landet inte tillverka flygplan. Då sadlade greven om för att bygga motorcyklar, som han trodde skulle passa ett land som var utmattad av åratal av krig och diktatur. Nu är hans arv hotat och kanske tvingas ner i gravkryptan. Fabriken finns kvar i Varese, norr om Milano. Men där går arbetarna sysslolösa.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.