Snart kommer bilratten att vara lika ute som en gammal Nokia-telefon. Tesla Cybercab är i Sverige och den är här för att förändra bilvärlden. Jag har varit och provsuttit elbilen Cybercab och imponeras av den. Men hur Tesla ska lyckas få sitt system så säkert att det går att släppa ut i trafiken utan någon ratt är svårt att förstå.
En av Teslas Cybercab-prototyper befinner sig just nu i Stockholm. Elbilen ska ha rullat in i lokalen helt själv utan någon mänsklig hjälp. Men Tesla är gåtfulla när det gäller hur bilen körde in i showroomet på Sveavägen i Stockholm. Den första tanken jag fick när jag såg Cybercab är att framtiden är här. Bilen har en design på utsidan som påminner starkt om Volkswagens gamla specialmodell XL1 och jag gillar det starkt.
Men det absolut häftigaste med Cybercab är att den varken har någon ratt eller pedaler. Bilen ska nämligen köras helt av sig själv med hjälp av Teslas Full Self-Driving (FSD) system. Medan jag sitter i Cybercab börjar jag genast fundera på hur länge bilar kommer att få behålla sina rattar egentligen. Det är svårt att inte se framför sig att ratten snart kommer att vara ett minne blott. Det hade definitivt inte förvånat mig ifall den skulle möta samma öde som Nokia-telefonen gjorde för några år sedan.
Samtidigt känns det fortfarande oklart hur Tesla ska lyckas få sitt system så pass säkert att det godkänns på alla vägar ute i trafiken. Även om det kändes coolt att sitta i Cybercab i en lokal i Stockholm hade det nog inte känts lika häftigt ifall jag satt i bilen när den befann sig mitt i en svensk snöstorm. Förmodligen hade jag då känt mig rätt sårbar utan att kunna styra bilen på egen hand och helt förlita mig på en dator. Hur Tesla ska lyckas lösa det problemet återstår att se.
I bilen sitter jag också bekvämt med två stora mugghållare bredvid mig i mitten av interiören. Cybercabs display är dessutom väldigt stor och kommer förmodligen att komma till stor användning vid de lite längre resorna. Lastmässigt har bilen också stort utrymme, då Cybercab går att lasta både i bagageluckan och under huven.
Cybercab känns verkligen som en optimal taxibil på väldigt många sätt, men det som fattas är väl i så fall att just denna prototyp enbart har två säten. Tesla planerar dock att lansera en Robovan som ska ha plats för 20 passagerare och fungera på samma sätt som Cybercab.
Tesla planerar att inleda produktionen av Cybercab först under 2026. Det ska dock sägas att företaget tidigare försenat en del modeller och det är inte alls säkert att de kommer att lyckas få ut den så pass fort. Tills dess planerar Tesla även att lansera självkörande robottaxibilar redan under nästa år i Kalifornien och Texas. Men då är det till en början Tesla Model 3 och Tesla Model Y som kommer att användas.
Cybercab ska kosta från 30 000 dollar och kommer att ha 50 procent färre delar än Tesla Model 3. Något bilingenjören Sandy Munro faktiskt tror stämmer. Att bilen kostar så lite att tillverka kommer att innebära enorma besparingar för Tesla, och är en mardröm för konkurrenterna. Men det ska även sägas att det har figurerat uppgifter i media om att Cybercab-prototyperna som används likt den i Stockholm ska fjärrstyras på distans, men det är hittills obekräftade uppgifter.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.