Tiotusentals bilar har strukits från Bilregistret. Transportstyrelsens storstädning får konsekvenser för vanligt folk.
– Det är helt barockt att man får göra på det här viset och att Transportstyrelsen tillåter det, säger Jonas Skarhagen till Sveriges Radio.
Transportstyrelsen har storstädat i bilregistret. Hittills i år har 45 000 bilar strukits från listan när myndigheterna inte fått kontakt med ägarna.
– Det stämmer det har varit en väldigt stor ökning, det är främst från Kronofogden och konkursförvaltare, men också andra fordon, som till exempel vid export och där ägaren har tappat handlingarna, säger Daniel Backéus, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen till Sveriges Radio.
Om myndigheterna inte får kontakt med bilens ägare kan Kronofogden skicka en begäran till Transportstyrelsen att dennes fordon ska tas bort från bilregistret.
– Anledningen till att man avregistrerar fordonen är att det kostar pengar för myndigheterna att skicka ut fordringar och att hantera ärenden. Ser man att det inte kommer betalning är det bäst för staten att bilarna avregistreras, säger Daniel Backéus.
De flesta bilar som avregistreras har stora skulder.
– De flesta har kommit in från Kronofogden. Det är fordon med skulder, det är obetalda skatter och sådant. När Kronofogden märker att de inte får betalt, då skickar den in en begäran till oss, säger Daniel Backéus, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.
Rensningen i systemet har också varit ett sätt att komma åt kriminella och personer som försöker utnyttja systemet.
– Sedan är det konkursförvaltare som skickar in begäran om avregistrering. Det rör sig om så kallade bilmålvakter. När de går i personlig konkurs ska deras fordon avregistreras, säger Daniel Backéus.
Storstädningen har en baksida som märks ute i naturen. Tiotusentals övergivna bilar står och förfaller över hela landet. När det inte finns någon ägare kan inte heller Kronofogden forsla bort dem, inte heller tar bildemonteringen mot dem.
– Nej, vi tar inte emot några bilar utan den gula lappen, säger Benny Dorg på Österby bilskrot.
Samtidigt ställer de här bilarna till problem för vanligt folk. En som har reagerat är Jonas Skarhagen i Lenhovda. Vid hans arbetsplats står två övergivna bilar som ingen kan ta hand om.
– Vi får inte flytta fordonen och det är ingen som vill ta emot dem om vi inte kan visa att vi äger dem. Och man kan inte rikta krav mot ägaren när fordonen inte är registrerade på någon, säger Jonas Skarhagen.
Men myndigheten försvarar sitt beslut. Det har också kommit in begäran från privatpersoner att avregistrera bilar.
– Vi har stöd för att kunna avregistrera fordonen om det inte betalas in skatt. De säger att bilarna har exporterats och att de glömt av dokumenten, eller att de inte finns kvar. Då har vi gjort det, men vi har också fått kritik för att vi hjälper bilmålvakter, säger Daniel Backéus.
Samtidigt skriker bildemonteringsbranschen efter fler objekt. I Sverige skrotas allt färre bilar när många går på export.
– Det kommer in allt mindre material till våra medlemmar som får mindre att arbeta med. Det kan hota de seriösa bildemonterare och öppna dörrar för illegal verksamhet, säger Andreas Frössberg, som är vd för Bildemonteringsbranschen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.