Bilhandlare riskerar konkurs om biltillverkaren lägger ner. Experten varnar både konsumenter och handlare för farliga fällor.
– Du har ett ansvar att betala och de har ett ansvar att se till så det fungerar enligt avtal, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristerna.
Han är expert på allt som har med juridik kring fordon att göra. Ulf Stefansson berättar att många bilhandlare och konsumenter är osäkra när det kommer till juridiken. Då finns det risk att man råkar illa ut.
– Om ett bilmärke lägger ner så är det bilhandlaren som är ansvarig för produkten inför kunden. Och om det inte finns delar eller uppdateringar tillgängliga, då sitter man väldigt illa till.
När nedläggningen eller konkursen är ett faktum kan ansvaret gå över till handlaren eller leasinggivaren.
– Det många inte känner till är att man kan ställa samma krav på leasinggivaren som tillverkaren. Om bilen inte håller avtalsenligt skick så kan den som leasar bilen tvinga handlaren att ordna detta.
Om tillverkaren upphört att existera sitter handlaren i en riktig rävsax. Då ska de tvingas ordna med uppdateringar som inte finns tillgängliga.
– Men det här gäller om man har ett leasingavtal kopplat till bilen. Om du betalar kontant eller tar ett lån i en annan bank så gäller det inte.
Konsumentköplagen har genom EU-inträdet stärkts i Sverige.
– Du har ett ansvar att betala och då har både kreditgivaren och bilhandlaren ansvar för det som säljs.
Även kreditbolaget kan ställas till ansvar.
– Om bilen inte kan brukas på ett normalt sätt och det stör användandet på ett påtagligt sätt,
då kan man ställa krav på banken man lånat pengar av.
– När det kommer till de kinesiska bilarna kan handlare och kreditbolag få problem. Det kan bli så att tillverkaren och handlaren försöker lägga över ansvaret på varandra, men inför kunden så har de lika mycket ansvar om bilen inte uppfyller kraven.
Om du köper en begagnad bil är dina rättigheter mycket större än många förstår.
– Man har alltid det treåriga konsumentköplagen och det innebär två års bevisbörda för handlaren att det inte är konsumenten som har orsakat felet. Det till exempel röra sig om en mjukvaruuppdatering, då sitter handlaren i klistret om den inte fungerar.
Ett bra exempel är avslöjandet som Carup.se gjorde i somras. När 2g- och 3g-näten släcks ner kommer många bilar från 2017 och framåt att få problem. Då finns det risk att många bilhandlare drabbas av ekonomiska bakslag om de inte tydligt informerat kunderna.
– Om du inte har skrivit ner det i varudeklarationen och kunden godkänt det, då sitter du i klistret som handlare.
Konsumentverket är just nu i gång med att uppdatera sina varudeklarationer inför nedsläckningen av det gamla nätet.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.