Värsta motormissen: ”Jag har sett det mesta”

Här är de fem mest klassiska motormissarna. Experten avslöjar sin lista och berättar om vanliga tabbar.
– Jag har sett det mesta, säger Jonas Lövdahl på Österby Bil & Maskin på Gotland.

Ta hand om bilen och så lever den lite längre. På Österby har man sett allt från folk som misshandlar sina bilar, till dem som blir hypokondriska bara motorn råkar hosta.
– Det händer ganska ofta att folk får för sig att det är något fel. Då måste vi kolla, säger Jonas Lövdahl på Österby Bil & Maskin på Gotland.

Många kunder blir väldigt oroliga om de får för sig att det är något fel på bilen. Precis som när man känner sig lite hängig, är det lika lätt att vända sig till verkstaden som sjukvården för att få hjälp och tröst.
– De sa att lampan lyste för ett par månader sedan, men att det sedan slocknade. När vi tittar på bilen hittar man kanske ingenting, säger Jonas Lövdahl.

Många bilägare har en övertro till datorerna. Bara någon med namnbricka kopplar in en sladd känner de sig trygga. Men bilens motor är ett eget universum, som man behöver mycket kunnande för att förstå.
– En annan sak som är vanlig är att de vill att vi ska läsa av felkoder. Men det betyder inte att man hittar det egentliga felet, datorn läser bara av sensorn. Sedan måste man gå igenom motorn för att hitta det riktiga problemet, säger Jonas Lövdahl.

Oftast är det inte några större problem.
– Några kommer in och har lite bråttom. Men det kanske bara är att batteriet varit lite urladdat.
Det finns en sak som de flesta bilägare i dag är duktiga på.
– Oljebyte brukar många vara duktiga på, det är faktiskt något som vi har märkt. Däremot är många lite för ivriga att hälla på mer olja än man behöver, säger Jonas Lövdahl.

Jonas Lövdahl delar här med sig av de klassiska misstag som många bilägare gör.

Fem värsta missarna bilägare gör:

Fyller på för mycket olja: På många nya bilar finns en digital pryl istället för sticka. Då är det vanligt att de fyller, men när det inte syns fyller de på ännu mer och ännu mer. Man vet inte att bilen måste rulla några mil innan det visar sig.

Byter inte bromsbelägg: Många gör det inte förrän det hörs, då får man byta skivor också.

Dieselbilarnas partikelfilter: Här är ett problem att många åker för korta sträckor. Dieselmotorer behöver gå hårt och länge. Då är dieselmotorn odödlig. Ibland behöver bilen bränna ut filtret och då gör man misstaget med att stänga av den.

Hybridbilarnas batterier: Nu på vintern tror många att det är fel på batteriet när bilen bara går två mil och inte fyra på batteriet. Men energin behövs för att värma upp bilen. Om man sätter igång förvärmaren med laddaren i, då kan man köra fullt ut.

Elbilar är inte servicefria: Många läser inte hela instruktionsboken. Där står det att man behöver uppsöka verkstad efter tre år. Man tror sig kunna göra allt det där själv.
LÄS MER: