Trafikverket vill införa en fartspärr på alla svenska bilar, uppger Vi Bilägare.
– Farten har en viktig del i mängden dödligt våld, säger Magnus Lindholm, analytiker på Trafikverket, till Carup.
Förra året omkom 229 personer i den svenska trafiken. Siffrorna avslöjar att det sjunkande dödstalet har stagnerat.
– När vi tittar på dödsolyckor ser vi att hastigheten, bilbältesanvändande och liknande har mycket stor betydelse. Om vi får ner hastigheterna kommer antalet dödade att bli mindre, säger Magnus Lindholm.
Enligt myndigheten skulle sänkt hastighet kunna spara 50 människoliv om året. Samtidigt arbetar Trafikverket med nollvisionen, målet är att vi 2030 ska ligga på maximalt 133 dödade i trafiken. Nu berättar Vi Bilägare att Trafikverket vill ha fartspärr på svenska bilar för att få ner olyckorna. Svenska Dagbladet har tidigare gått ut med samma uppgifter.
– Ska vi bygga ett system som utgår från att varje enskild individ ska fatta rätt beslut? Vi behöver något robustare än att varje individ ska tänka rätt och handla rätt hela tiden, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, till Vi Bilägare.
Nyligen lämnade regeringen in infrastrukturpropositionen. Enligt den ska Trafikverket få en stor summa pengar för underhåll av vägar samt nybyggen. Det vill myndigheten använda till att bygga säkrare vägar.
– Om det finns mitträcken blir det säkrare. Då kan man också hålla en högre hastighet och få bättre framkomlighet. Med flera sådana vägar skulle dödstalen sjunka, säger Magnus Lindholm.
Men det hjälper inte alltid mot den höga hastigheten. Visserligen sjunker fortkörningarna i Sverige, men fortfarande har nästan hälften av alla bilister en högre hastighet än vad som är tillåtet. En idé är att införa fartspärr i bilarna. En mjukare variant finns redan i nya bilar. Intelligent Speed Assistance varnar med ett pip när bilen kör för fort. Men systemet lider av en del brister. Det har visat sig att det inte alltid har rätt hastighet på vägen och blandar samman med andra vägar.
En annan metod som nämns är så kallad Geofencing. Det innebär att bilen följer gps-koordinator för att anpassa hastigheten. Just nu pågår ett test med detta i Enköping.En annan sak som tas upp av Trafikverket är alla nya system och pekskärmar i bilarna.
Många förare tappar koncentrationen. I ett test nyligen jämfördes reaktionerna med en förare i en ny bil, med en som körde en gammal Volvo 240. Den som körde den äldre bilen hade betydligt snabbare reaktionsförmåga.
– Man skulle kunna diskutera om skärmarna inte är detsamma som rattsurfing, men i dagsläger är det inte olagligt, säger trafikpolisen Anders Schääf.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.