Svenska familjen fick en chockfaktura av bilmärket på 162 000 kronor för åtta månaders leasing av en elbil.
– Jag fick fakturan och blev bestört, säger Jan Pettersson.
Jan Pettersson är teknikintresserad och tyckte det skulle bli spännande när familjen hyrde en NIO. Men solskenet blev snart till spöregn. Besvikelserna var enligt kunden många. De tyckte att måttet var rågat när bilen blev bortbogserad eftersom NIO hade skulder till Transportstyrelsen, något Carup rapporterat tidigare om.
Då valde Jan Pettersson att bryta avtalet. Då skickade biltillverkaren en faktura på 162 000 kronor lagom till jul, 105 av de tusenlapparna var en straffavgift för att han inte fullföljde avtalet.
– Jag fick fakturan och blev bestört. När vi fick bilen dröjde det inte länge förrän det blev problem. Företaget hade skulder till Transportstyrelsen och därför bogserade Malmö P bort bilen, säger Jan Pettersson.
NIO Sverige hade inte betalat sina avgifter till Transportstyrelsen och bilen blev därför bortbogserad. Med den nya lagen som ska försöka motarbeta så kallade målvakter som stöd togs bilen i beslag av ett parkeringsbolag.
– Efter detta tog vi aldrig tillbaka den och skulle återlämna bilen. Min son var med när det kom en tjej från NIO. Han intygade att det inte fanns några skador på bilen, säger Jan Pettersson.
Samtidigt hade företaget erbjudit dem en annan bil. Jan och hans familj funderade över affären och kom till sist överens med NIO.
– Vi hade kommit överens om att hyra en annan bil, en SUV. Men när räkningen kom blev den 20 000 kronor dyrare än vi hade kommit överens om. Då ångrade jag mig, säger Jan Pettersson.
Nyligen kom en faktura från NIO på 162 000 kronor för straffavgift på brutet avtal och skador på den gamla bilen efter åtta månaders brukande.
– Jag fick fakturan och hade tre timmar på mig att svara på kravet om skador. Klart jag blev upprörd, min son hade varit med vid överlämnandet och såg att bilen var i perfekt skick. Det är bara jag och min fru som kört med den och ingen har ens suttit i baksätet, säger Jan Pettersson.
NIO vill inte gärna kommentera skulderna till Transportstyrelsen och att bilen togs i beslag. Men de uttalar sig om den havererade affären med sin missnöjda före detta kund.
– Den fakturan är inte bara avsedd för skador, utan majoriteten av räkningen är förinlösen eftersom han inte valt att fortsätta sitt leasingavtal, säger Jonathan Nyborg på NIO Sverige.
Parterna lyckades inte komma överens om någon lösning på en fortsättning av affären som båda var nöjda med.
– Vi har haft diskussioner med honom om alternativ och han har erbjudits sådana, säger Jonathan Nyborg.
Jan Pettersson är besviken på hur företaget behandlat honom när bilen lämnades tillbaka.
– Vi fick inget protokoll eller dokument överhuvudtaget när de hämtade den första bilen. Sedan kommer de och kräver oss på en sådan här summa, säger Jan Pettersson.
NIO försvarar sig och säger att fakturan inte bara är på grund av påstådda skador.
– Majoriteten av den räkningen kommer från att han brutit leasingavtalet, 58 000 kronor är för skador, säger Jonathan Nyborg.
Kunden skakar bara på huvudet åt deras krav.
– När vi lämnade bilen var den i perfekt skick. Sedan kan det ha uppkommit skador under bogseringen eller när den stod hos parkeringsbolaget. Men vi fick inget protokoll av dem. Vi får ta det här i tingsrätten, säger Jan Pettersson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.