Klassiska Husqvarna och Husaberg riskerar att gå i graven. Ägaren KTM och Pierer Mobility begärs i konkurs på fredag.
– Vi har blivit informerade och följer utvecklingen, säger Henrik Sjöström presschef på Husqvarna Group till Carup.
Husqvarna såldes 1986 till italienska Cagiva. Samtidigt föddes det nya märket Husaberg ur spillrorna av det legendariska racingmärket. Men sedan många år har båda varit en del av österrikiska KTM, som ägs av Pierer Mobility.
Men nu på kommer nyheten i tysk och österrisk media att KTM och ägaren Pierer Mobility tvingas till domstol på fredag för att begära sig konkurs. Även Volksblatt rappporterar om KTM:s nära förestående konkurs och rekonstruktion. Ett tresiffrigt miljonbelopp i euro ska fattas.
– Åh jäklar, det visste jag inte. Vi får se vad som händer, men jag har svårt att tro att märket kommer att försvinna, säger Viktor Björklund på återförsäljaren Karlströms motor.
På fredag kommer KTM:s ägare Pierer Mobility att lämna in ansökan till en domstol. Sedan har man enligt österrikisk lag 90 dagar på sig att komma överens med fordringsägarna om en lösning på företagets massiva ekonomiska problem.
– Det är Pierer Mobility som är huvudägare och de kontrollerar situationen. Vi vet vad Husqvarna betyder för dem och hoppas att det kommer att påverka utvecklingen positivt, säger Henrik Sjöström presschef på Husqvarna Group som äger huvudvarumärket och licensierar det till MC-tillverkning.
Husqvarna är ett av världens äldsta motorcykelmärken. De har gjort enorma avtryck inom motocross och enduro. Antalet mästerskapstitlar sträcker sig över många decennier, allt från Rolf Tibblins EM-guld 1959, till Billy Bolt som vann världsmästartiteln i enduro i år.
– De har inte tillverkat så många motorcyklar, men avtrycket de gjort i historien är enormt, säger Johnny Augustin, intendent på Husqvarna Museum.
Husqvarna och Husaberg är fortfarande två mycket starka varumärken. Många oroar sig nu för att KTM:s och Pierer Mobilitys akuta kris och konkurshot ska dra med sig de de klassiska märkena i graven.
– Husqvarna har stora framgångar på den amerikanska marknaden. Men det kan vara så att man missat att producera instegsmodeller för dem som precis ska börja köra, säger Johnny Augustin.
Men att både Husqvarna och Husaberg skulle försvinna är svårt att tänka sig. Ingen vågar tro att det är möjligt.
– Jag tror inte att Husqvarna kommer att försvinna, varumärket och historien är för stark. Istället tror jag att man kommer att hitta en lösning på något sätt, säger Johnny Augustin.
Men under den tid som Pierer Mobility och KTM genomgår sin rekonstruktion är framtiden oviss. Kanske kan det komma en ny ägare som tar över varumärket.
– Vi vet inte vad det här kommer att leda till, det enda vi kan göra är att följa med i utvecklingen, säger Henrik Sjöström.
För de som älskar och lever med Husqvarna och Husabergs hojar väntar tre oroliga månader. Under tiden ska de österrikiska ägarna försöka få ordning på finanserna. Men enligt rapporterna ska företagets ekonomi ha varit ansträngt länge och nu har skulderna växt till betydande belopp.
– Jag hoppas och tror inte att det kommer att påverka våra kunder något. Och kanske kan det komma något positivt ur detta, säger Viktor Björklund.
Pierer Mobility och Pierer Industries är två bolag inom samma koncern. Båda kommer att genomföra en rekonstruktion tillsammans med flera dotterbolag. Om det misslyckas kan företaget sättas i konkurs.
– Jag hoppas att vi kommer att ordna det här och kommer starkare ur detta, säger Stefan Pierer som är huvudägare bakom det krisande företaget till T-Online.
Andreas Jemn är journalist och författare.