Mardröm: BMW-rabatt på 203 000 krävs tillbaka

Köpet av en ny BMW X5 blev en mardröm. Köparen blev lovad 440 000 kronor för sin inbytesbil. Men pengarna kom aldrig, trots att handlaren skriftligen lovade det flera gånger. Sedan krävdes rabatten på 202 800 kronor på den nya BMW:n tillbaka. Nu hamnar tvisten med bilhandlaren i tingsrätten. 

En bilköpare i Västsverige har stämt BMW-handlaren Holmgrens Bil i Tingsrätten i Jönköping. Vårvintern 2022 köpte han via företag en ny BMW X5 av Holmgrens Bil. Samtidigt kom han överens med bilhandlaren att de skulle köpa in hans egen BMW 540 diesel.
– Jag lämnade den gamla bilen där så att de kunde sälja den. Man lovade mig 440 000 kronor för bilen. Sedan skulle jag få min X5 i slutet av april eller början av maj, berättar bilköparen.

Men kundens nya BMW X5 dröjde över ett år. Dessutom fick han inte betalt för inbytesbilen som som bilfirman lovat. Detta trots att Holmgren i flera mejl som köparen har sparat lovat att betalning för bilen skulle komma in på kundens konto.
– Efter sommaren blev jag fundersam och ringde dem för att hitta en lösning. Jag väntade på betalning för bilen. Men de svarade mig inte.

Mejlväxlingen om inbytesbilen

Den auktoriserade BMW-handlaren lovade att betala 440 000 kronor för inbytesbilen.
De lovade även att betala fakturan på bilen som kunden sänt.
Pengarna sades till och med vara på väg. Men de kom aldrig.

Kunden skickade en faktura till Holmgrens på 440 000 kronor. Holmgrens bekräftade att de fått den och de lovade skriftligen i mejl att pengar var på väg, men ändå kom det aldrig någon betalning. Idag hävdar bilfirman trots att mejlen säger annat att det var ett förmedlingsuppdrag.
– Sedan kom plötsligt den nya X5 sommaren 2023, då var den 1,5 år sen försenad. Men de betalar ändå inte för min bil och då blev jag förbaskad och skickade dem till inkasso.

Då gick det snabbt, en dag ringde det i telefonen och när bilköparen svarade var det bilfirmans vd själv som ringde upp.
– Vi kom överens om att jag skulle få 460 000 kronor som utlovat för den gamla bilen, och ytterligare 20 000 kronorna var för att jag fått vänta så länge. Jag tackade ja, men så valde de att dra sig ur. 

Enligt köpeavtalet skulle BMW X5:an ha kostat 1 232 800 kronor, men efter rabatt landade priset på 1030 000 kronor. BMW-handlaren kräver nu tillbaka hela rabatten på 202 800 kronor efter att köparen anses ha sålt bilen för tidigt.

Samtidigt valde han att sälja sin nya BMW X5, efter bara en månad. Delvis för att han inte fått betalt för den gamla bilen, dels för att kunden och företagets situation hade hunnit ändrats. Då krävde Holmgrens Bil tillbaka rabatten på 202 800 kronor som han fått vid köpet. 
– De hotade mig med en faktura på 202 000 kronor. De sa att det var för företagsrabatten som jag fått. Enligt Holmgrens var det en rabatt som bara gällde om man inte sålde vidare den inom ett halvår.

Så nu stod kunden både med en fordran på 440 000 kronor för inbytesbil som Holmgrens inte betalat samt ett återkrav på 202 800 kronor för rabatt på den nya bilen. 
– Holmgrens sa skriftligen att det var BMW AG som krävde dem på pengar för företagsrabatten och att de måste kräva in den.

Rabatten krävs åter i mejl

Den auktoriserade BMW-handlaren hävdar att det är BMW AG som kräver tillbaka rabatten på 202 800 kronor. Detta dementeras dock skriftligen av BMW.
Den auktoriserade BMW-handlarens jurister kräver i sin inlaga till tingsrätten att bilköparen ska återbetala rabatten på 202 800 kronor.

Men kunden kontaktade BMW Sverige och fick bekräftat att de inte hade några sådana krav. Det finns en klausul i köpeavtalet av BMW X5 att bilen inte får säljas inom sex månader. Det är dock inte stipulerat vad som händer om så sker.
– De bröt avtalet om att köpa min bil och deras advokat ringde och hotade med Kronofogden om jag inte hämtade dieselkombin. Men det tänkte jag inte göra, vi hade kommit överens om att de skulle köpa den.

Kunden har fortfarande inte fått betalt för bilen han sålde till Holmgrens. Bilköparen lämnade in en stämning till tingsrätten i Jönköping. Tvisten kommer nu att avgöras i domstol. Carup har sökt ansvariga för Holmgrens Bil vid ett flertal tillfällen, men de har inte svarat eller återkommit. Holmgrens juridiska ombud avböjer ytterligare kommentar till fallet. I sitt svaromål till Tingsrätten bestrider Holmgrens och advokatfirman alla yrkanden i stämningen. 

Trots att det finns flera mejl som visar att Holmgrens skulle byta in köparens BMW och att de i mejl lovat att pengarna är på väg bestrider de inbytet. De hävdar att det inte var ett inbyte, utan ett förmedlingsuppdrag.
– Holmgrens och xx har inte ingått avtal om köp av bil med registreringsnummer x. Parterna har fört flertalet diskussioner om ett inköp, dock utan att träffa avtal. Under inga omständigheter har X ställt Bil 1 till Holmgrens förfogande, på sådant sätt att betalningsskyldighet uppkommit, uppger advokatfirman. 

De vidhåller krav på att rabatten på 202 800 kronor på en BMW X5 ska krävas tillbaka, eftersom ägaren sålde den vidare för snabbt.
– Vidare har Holmgrens en kvittningsgill fordran mot X om 202 800 kronor, avseende att X vidareförsålt Bil 2 (se nedan) i strid med parternas avtal. Av avtalet avseende Bil 2 framgår att Bil 2 försäljs med en rabatt som är villkorad av att bilen ej vidareförsäljs inom 6 månader från första registreringsdatum. I augusti 2023 så meddelade Holmgrens att man fått kännedom om att Bil 2 vidareförsålts i strid med detta avtal, och riktade krav på återbetalning av den avtalade rabatten om 202 800 kronor. , skriver advokaten i sin inlaga till Jönköpings Tingsrätt. 

Holmgrens juridiska ombud skriver i sin inlaga till tingsrätten att de var beredda att nå en uppgörelse och köpa in kundens bil för 440 000 kronor om rabatten på den nya bilen på 202 800 kronor dras av från inbytesbilen, men att det inte ska ha accepterats av kunden. Tingsrätten i Jönköping ska nu avgöra tvisten mellan parterna.
LÄS MER: