Snövarning är utfärdad och nu panikbyter många till vinterhjul. Här är missstagen som är vanligast vid hjulskiftet.
– Vi har kommit fram till att ungefär 600 bilar tappar hjulet varje år på grund av slarv vid bytet, säger Lasse Dahlqvist från Däckspecialisternas Riksförbund.
Nu varnar meteorologerna för att snön kommer till veckan. Redan på onsdag kan det kommer snö eller blötsnö i stora delar av Sverige. Larmet har fått många att snabbt byta hjul på sin bil. Ungefär hälften av svenskarna byter fortfarande sina däck själva.
Nu är vi mitt i skiftestider och många står irriterade på uppfarten och hoppar kanske på en hävarm för att få bort bultarna som sitter som berget. Experten varnar nu för de lömska misstagen som kan förstöra din bil och orsaka skaderisk för dig själv.
– Det är vanligt förekommande att man gör något misstag när man byter däck själv. Därför finns det en del saker man ska tänka på.
I värsta fall kan bilen tappa ett hjul. Då blir det inte bara dyrt, det kan även inträffa allvarliga olyckor, beroende på hastighet, trafik och vilken väg man kör på.
– Vi har skrivit en rapport och kommit fram till att det är 600 personer om året som tappar hjulen. Visst förekommer det allvarliga olyckor, men jag har tyvärr inga siffror.
De som drabbas av tappade hjul blir rädda. Plötsligt rasar bilen och skrapar mot vägbanan. Man måste ringa efter bärgare och stora utgifter väntar.
– Det vanligaste är att hjulet lossnar, karossen faller ner och man kan styra in åt sidan. Det blir skador på bromsskivan och karossen, så det kan bli dyrt.
Experten råder dig att vara noggrann och försiktig när du byter däcken själv. Men om du följer vissa moment noga så finns det ingen risk att tappa ett eller flera däck. I år har råden om hur du ska efterdra ändrats, vilket du kan läsa mer om här.
– Man ska rengöra ytorna ordentligt, använda momentnyckel efter instruktionerna och därefter göra en efterkontroll efter fem eller tio mil. Du ska bara efterdra bultarna om de inte sitter med rätt moment.
Lasse Dahlqvist passar också på att slå hål på en myt. Många som skiftar däck på firma väljer att lägga till balansering. Det låter väldigt bra, men vad gör det egentligen för nytta?
– Balanseringen är egentligen en helt onödig åtgärd, om däcket har satts på riktigt och det inte hänt något med det under säsongen ska det vara klart att köra.
Därför kan man spara en liten slant och strunta i balanseringen. Men experten förstår ändå dem som köper till tjänsten.
– Men det kan vara bekvämt att balansera, många tycker det kan vara lite jobbigt när man får på vinterdäcken.
Foto: Assistancekåren
Missarna många gör när de byter däck:
1. Inte gör rent kontaktytorna, ett av de största problemen
2. Använder inte momentnycklar och drar inte åt bultarna i moment
3. När man lyfter bilen själv hemma ska man inte använda domkraften som följde med bilen. De är viktigt att palla under bilen annars kan det få förödande konsekvenser.
4. Glömmer att ta bort centreringsringar.
Läs mer om däckbyte:
Andreas Jemn är journalist och författare.