Fordonskrisen har nått Sverige – Volvo drar ner

Nu kommer den globala fordonskrisen till Sverige. Volvo Lastvagnar aviserar nedskärningar.
– Vi kommer att flytta hyttrimningen där vi förbereder hytterna för montering från kvälls till dagskiftet för att möta en minskad efterfrågan, säger Helena Lind, presschef på Volvo Lastvagnar.

Ute i världen har flera stora tillverkare inom fordonsindustrin redan aviserat stora nedskärningar. Nu verkar det ha kommit till Sverige. I Göteborg meddelar Volvo Lastvagnar nu att man drar ner på kostnaderna i fabriken i Tuve.

– Orolig, vad är det för ett ord? Men det är tråkigt och ledsamt, framför allt för arbetskamraterna. Men det är en verklighet, säljer man inga lastbilar så går det inte att bygga dem. Man kan inte längre bygga för lager, det måste vara till försäljning, säger Ulf Albinsson, klubbordförande hos IF Metall.

Färre beställer Volvos lastbilar och nu drar fabriken i Tuve i Göteborg ner.

Hos Volvo har man sett en minskad efterfrågan på lastbilar under hela året. Till slut var man tvungna att dra ner på produktionskostnaderna. 
– Med den minskade efterfrågan vi ser kommer den endast att ske på dagtid, istället för som det är nu både på dag- och kvällsskiftet. Den här förändringen kommer att börja från vecka fem, säger Helena Lind. 

Tillverkningen av tunga fordon har blivit ryggraden i den svenska fordonsindustrin. Men Volvos besked var inget som överraskade branschen. 
– Ute i Europa har de stora tillverkarna sagt att man kommer att dra ner omkring 30 procent, jag tycker att Volvo verkar ha klarat sig ganska bra, säger Peter Bryntesson på Fordonskomponentgruppen.

På fabriken i Tuve är många oroliga. Allra helst de som inte är fast anställda. För dem väntar en osäker tid nu när företaget ska ställa om produktionen. 
– Det här kommer bara att beröra konsulter och visstidsanställda, inte de som är fast anställda, säger Helena Lind.

Personalen på golvet var inte överraskad. De har sett hur produktionstakten har minskat i takt på mindre efterfrågan. 
– För ett år sedan byggde vi 140 bilar om dagen, nu är vi nere på omkring 100. Men jag vet inte så mycket ännu, utan vi ska sätta oss ner och förhandla med Volvo, säger Ulf Albinsson.

Experten försöker lugna alla som är bekymrade. Lågkonjunkturer är en del av cykeln. Men det behöver inte bara betyda katastrof, krisen kan också ge möjlighet till något nytt.
– För Volvo kan det här också vara en möjlighet till förnyelse. Nu när man är nere på mindre volymer finns tillfälle att ställa om mot elektrifiering, men då gäller det att få med åkerier och andra aktörer, det har man tid med nu, säger Peter Bryntesson.

Han tror sig se ljuset i tunneln. 
– Jag tror att det kan börja ljusna i slutet av nästa år, säger Peter Bryntesson.
LÄS MER: