Okända kryphålet i lagen om vinterdäck. Vanliga bilmodeller är undantagna från lagen.
– Det är mindre än en procent av bilarna som kör med sommardäck året runt, säger Pontus Grönvall på Däckbranschen informationsråd.
Med veteranbilar föreställer vi oss eleganta bilar från morfars tid. Men faktum är att det till vardags rullar tusentals veteranbilar på svenska vägar. Populära modeller som Mercedes 200, Volvo 850 och Saab 900 och 9000 har börjat passera 30-gränsen.
– Det är en avvägning som gjorts av myndigheterna, där frågor som till exempel hur dessa bilar används och tillgängligheten på vinterdäck som passar gamla bilar har vägts in, säger Pontus Grönvall.
Om en bil är 30 år eller äldre behöver den inte ha vinterdäck. Den är dessutom fri från vägskatt och dessutom behöver den bara besiktigas vartannat år. Det här gäller alltså mängder med bilar som rullar på våra vägar.
Framförallt på landsbygden är det många som har Saabar, Volvo och Mercedes, äldre än 30 år och samtidigt fortfarande går som bruksbilar. Många ser dem som pålitliga, de är enkla att reparera och det finns ett stort sentimentalt värde av att köra samma bil som man åkte i baksätet som barn.
Men om man tittar på däckbranschens undersökning av svenskarnas vanor att använda vinterdäck, är detta inget stort problem. Enligt den senaste undersökningen från Däckbranschen är det en procent eller färre som kör runt med sommardäck hela året.
Lagen om vinterdäck kom till vid årsskiftet 1999/2000. Enligt undersökningar beräknar man att den har sparat tre till fyra liv årligen i trafiken. Det finns två andra tillfällen då man också är undantagen lagen om vinterdäck. Det är vid bogsering, eller besiktning, under förutsättning att man väljer den snabbaste vägen hem. Även bilar med grön saluvagnsskylt har ett kryphål från kravet.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.