Vegard Jacobsen ville vara försiktig med sin drömbil och utförde extra oljebyten. Ett beslut som straffade sig när han lämnade in bilen på service.
– Jag blev så förvånad över responsen jag fick från bilhandlaren. Det var så dumt, säger Vegard till Motor.
Norske Vegard Jacobsen drömde inte om någon Ferrari eller Porsche när han var liten. I stället upptäckte han vid 14 års ålder att Mini Cooper var hans drömbil. Sju år senare gick hans största önskan i uppfyllelse. Vegard hade då lyckats köpa en fyra år gammal Mini Cooper.
Eftersom bilen betydde så mycket för Vegard ville han ta hand om den utöver det vanliga. Därför ville han bland annat genomföra extra oljebyte. Men innan han utförde det första bytet frågade han Bavaria ifall det skulle påverka hans Mini Coopers serviceavtal på något sätt och fick då svaret att det inte skulle göra det.
Mini har nämligen ett serviceavtal tills den är sju år gammal, där det bland annat ingår ett oljebyte var 3000 mil eller vartannat år. Eftersom Vegard fått veta att avtalet inte skulle påverkas valde han därför att utföra ett extra oljebyte och filterbyte som kostade honom 2001 kronor. Ett beslut man skulle kunna tro att Bavaria uppskattade, men när Vegard lämnade in bilen på service straffades han i stället.
– Han sa att bara bromsvätskan ska bytas vid den här servicen. Jag blev stum, eftersom oljebyten är en del av serviceavtalet. Men han bakom disken sa då att eftersom oljebytesindikatorn nyligen hade återställts kommer bilen inte att få ett oljebyte vid denna service. Oljebyten kommer därför inte att genomföras, säger Vegard, till Motor.
Efter att Vegard blev nekad sin fulla service har beslutet mötts av kritik från norska bilistförbundet NAF. De tycker att Bavaria borde agerat annorlunda. Men någon som försvarade Bavarias aktion är Sindre Bjerga som är Marknadschef för Hedin Automotive, som äger Bavaria.
– Det som är viktigt är att följa bilens serviceintervall. Om ett byte utöver serviceintervallet registreras i den elektroniska bruksanvisningen registreras det automatiskt två nya år till nästa serviceavtal. Vi måste följa föreskrifterna från tillverkaren, säger Sindre, till Motor.
Men när tidningen Motor sedan kontaktade BMW som äger Mini hävdade de att företaget skulle ordna en lösning till Vegard.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.