Tyler Hoover köpte en trasig Bugatti Veyron. Superbilen är en av de dyraste modellerna i världen att reparera.
– Jag trodde aldrig jag skulle ha råd med en Veyron, vilket jag förmodligen fortfarande inte har, säger Hoover.
Att serva och reparera bilar i dag är för många väldigt komplicerat och kostsamt. En helt vanlig service kan kosta tusentals kronor på en svenssonbil. Men en modell som kostar mer än de flesta bilarna att serva är Bugatti Veyron. Bara bytet av ett par tändspolar och 16 tändstift tar två dagar och går på 210 000 kronor.
En stor anledning bakom de enorma kostnaderna har att göra med Veyrons motorkonstruktion med en V16, som anses vara en av de mest komplicerade i världen. Men en som inte verkar skrämmas av kostnaderna för att reparera en superbilen är Tyler Hoover. Han köpte nämligen en Veyron med vetskapen att den var trasig.
– Jag kan fortfarande inte riktigt förstå att det är min Bugatti, säger Hoover.
Hoovers Veyron är blå på sidorna och svart i mitten och ser ut att vara fullt körduglig på utsidan. Personen han köpte superbilen av försökte laga den genom att byta ut växellådan. Det krävde att bilen i stort sett delades i två delar, men när lådan var utbytt fungerade Veyronen fortfarande inte.
– De betalade över hundratusen dollar och upptäckte att det inte var felet med bilen ,säger Hoover.
Det som egentligen är fel med superbilen är dess växelspak, som Hoover nu tänker byta ut för att få igång sin Veyron. Han visar sedan upp bilens blåa interiör, men den är inte alls i samma skick som utsidan. Mittkonsolen har ryckts bort och växelspaken ser ut att inte må särskilt bra.
– Det ger er en djupare inblick i Veyronens värld, säger han.
I’ve lost my mind and bought a BROKEN BUGATTI VEYRONhttps://t.co/pmEhkZLTeR pic.twitter.com/r9FeQaxVYV
— Tyler Hoover (@HooviesGarage) October 30, 2024
Hoover har köpt en ny växelspak, men har fortfarande inte lyckats få tag på Bugattis specialverktyg som krävs för att genomföra bytet. Veyron-ägaren avslöjar sedan att han tvingats sälja några av sina andra bilar för att ha råd med den trasiga superbilen.
– Detta är en bil jag betalade mer för än vad mitt hus kostade, säger han.
Vi får inte se Bugattin ute på vägarna, men Hoover testkör den några meter i ett garage innan han måste lämna den.
– Vi rullar, säger en exalterad Hoover.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.