Hyllar Saab 9000: ”Verkligen en speciell bil”

Saab 9000 hyllas i en ny film.  En underskattad bilmodell får äntligen stå i rampljuset.
– Det här var verkligen en speciell bil, säger Andy Haslam.

Han driver Youtubekanalen Big Car, som har nästan 300 000 prenumeranter. Nu har Andy Halsam djupdykt i Saab 9000. För att förstå hur bilen kom till, måste man backa till några år innan lanseringen. 
– Under 1980-talet ville Saab ha en ny modell, men de saknade finansiella medel för att ta fram en egen, därför började de ett samarbete med italienska Lancia, Fiat och Alfa Romeo, det blev till fiaskomodellen Saab 600, säger Andy Haslam. 

När Saab utvecklade 9000 tog man flera delar från sitt italienska samarbete. Men grunden fanns i 900-modellen och den fyrcylindriga turbomotorn som blev en världssuccé. 
– Saab 900 gjorde stora avtryck i världen och man ville göra något liknande igen. Därför tog de delarna från den och från Italien för att bygga 9000. Men till slut skulle den här nya modellen bli något alldeles eget ändå, säger Andy Haslam. 

Bilen lanserades 1985. Men på den amerikanska marknaden tvekade många, trots att den utsågs till ”Large Car”, som ett kvitto på extremt stora utrymmen.
– Då gjorde de något annorlunda, Saab bjöd in det internationella motorsportförbundet FIA att ta med sig tre slumpmässigt utvalda 9000 till Talladega Speedway i Alabama, säger Andy Haslam.

Där visade verkligen den svenska turbodrivna fyrcylindraren att hon fortfarande var något att räkna med. Saab 9000 slog två världsrekord och 21 internationella rekord under en dygnetrunt körning som varade i tre veckor.

Andy Haslam har verkligen gjort en gedigen research kring Saab 9000. I filmen berättar han mer eller mindre kända idéer till utvecklingen av Saab 9000.
– Man hade bland annat en idé om en bil som skulle styras med joystick. Det gjorde airbagen lättare att installera, men det visade sig inte fungera så bra, säger Andy Haslam. 

När Saab 9000 pensionerades 1998 hade man sålt omkring en halv miljon bilar. Det var hälften så många som succén Saab 900 gjorde över hela världen. 
– Det var ganska bra, men inte tillräckligt för att bygga upp en trygg framtid, säger Andy Haslam.

Han tittade också på Saabs historia med samarbeten. Både det italienska spektaklet men också relationen till General Motors.
– Att samarbeta med andra var aldrig Saabs grej, slår Andy Haslam fast. 
LÄS MER: