Viktiga däckkontrollen som åtta av tio missar

Många missar flera viktiga kontroller av sina däck. En ny undersökning visar att åtta av tio bilister gör missarna.

Continental har nyligen gjort en stor undersökning i Tyskland. Där undersökte de bilisternas vana för att kontrollera sina däck efter skador och föremål som skruv och spik som kan sitta fast i rullbanan. Rekommendationen är att göra det minst en gång i månaden. Resultatet blev nedslående. I det stora billandet missar 8 av 10 bilister att regelbundet kontrollera sina däck efter skador, lufttryck och slitage.

Skifta däck – och kör rätt

Undersökningen visar att många bilägare inte heller vet vilket mönsterdjup de har. Därför rekommenderade Continental att man regelbundet skiftar däcken mellan axlarna för att få ett jämnare slitage. Dessutom ska man vara försiktig med att köra över kanter. Om det måste ske, ska det vara i en rät vinkel. Att köra snabbt på grusvägar med vassa stenar kan också orsaka skador på många däck.

Skador

– Skador på däck är inte alltid lika uppenbara som hål eller spik i slitbanan. Förare märker därför ofta inte direkt att det finns ett problem. Det är därför man regelbundet tittar på däckens skick och kontrollerar mönsterdjup och däcktryck. Det är avgörande för körsäkerheten, säger Andreas Schlenke, däckexpert på Continental.

Lufttryck

Inte heller i Sverige kontrollerar särskilt många lufttrycket och däckens status varje månad. Enligt en tidigare undersökning av Däckrazzia, som är ett samarbete mellan NTF; Energimyndigheten, VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) är det bara något fler än i Tyskland håller uppsikt över sina däck.

– Det är inte så svårt om man bara följer rekommendationen att kolla lufttrycket en gång i månaden kan man också se över däcken. Det är ungefär en tredjedel som kollar lufttrycket varje månad, då är det väldigt bra tillfälle att se över mönsterdjupet också, säger Pontus Grönvall, på Däckbranschens informationsråd.

Mönsterdjup

För 20 år sedan körde hela 33 procent av svenskarna runt med däck som hade tre millimeter eller mindre mönsterdjup. Då var situationen alarmerande. Därefter har man följt upp den här undersökningen varje år och trenden visar att däcken blir allt bättre. Årets undersökning visar att bara 20 procent ligger under 3 millimeter.

– Det är intressant att det blir bättre och bättre, vi ser en trend här, säger Pontus Grönvall.
När det kommer till olagligt mönsterdjup, (1,6 millimeter eller mindre) på ett eller flera däck har det också blivit bättre. För 20 år sedan var andelen nästan sju procent, men i år hade den fallit till under två procent.

– Andelen som kör runt med olagligt mönsterdjup har minskat. Men det beror inte på att folk håller uppsikt bättre över sina däck, utan på att det finns däckvarningssystem, säger Pontus Grönvall.

Lufttrycket är ett annat stort problem. Det finns många bilägare oavsett nationalitet som struntar i rekommendationerna.
– Det är en stor andel bilägare som har för lite lufttryck i sina däck, det har visserligen blivit bättre. Men vi ser fortfarande att många kör runt så, det sliter mer på däcket och påverkar också bränsleförbrukningen, säger Pontus Grönvall.

Experten har några enkla tips till alla bilägare. Om du följer dem kan dina däck hålla längre och du sparar pengar på sikt.
– Man ska titta till sina däck med jämna mellanrum, kolla däcktrycket en gång i månaden, när man gör det ser man regelbunden kontroll på däcken, vet när de börjar bli slitna, och vet att man ska ta det lugnt när det är blött på gatan, säger Pontus Grönvall.
LÄS MER: