Fynda begagnad Tesla Model 3 för 200 000 kronor. Men det finns vissa saker att se upp med – men experten Fredrik Grufman avslöjar några superknep och tips som underlättar jakten på det perfekta Tesla-fyndet.
– Det finns en hel del du måste håll koll på, säger experten Fredrik Grufman.
Den första vågen av elbilar har sköljt över oss. Nu kostar det inte längre en miljon kronor att skaffa en Tesla. Och på begagnatmarknaden börjar Tesla bli ett vanligt märke. Inträdesbiljetten till elbilarnas förlovade värld har sänkts kraftigt. Nu kan du köpa en begagnad Tesla Model 3 från drygt 200 000 kronor. Billigare än en ny småbil med bensinmotor.
Därför är det säkert många som sneglar mot en begagnad Tesla. Men det finns en hel del saker att tänka på. En av de som har bäst koll på modellen är verkstadsexperten Fredrik Grufman. Han vet vilka fel som brukar dyka upp eftersom han mekar med många av de här bilarna i sin verkstad i Järfälla, väster om Stockholm.
– Det finns tre olika varianter när det kommer till den första generationen som kom till Sverige 2019. Håll koll på gnissel i framvagn, det är vanligt på dessa bilar. Det hörs när man svänger i låg fart eller stillastående. Detta brukar komma på högmilade bilar, precis som glapp i spindelbussningar i bakvagnen, säger Fredrik Grufman.
Det finns även andra vanliga fel som experten tipsar dig att hålla utkik efter. I alla fall om du är intresserad av en av de första Model 3 som kom till Sverige.
– Tröga ytterhandtag speciellt på vintern eller när det är kallt. Även kromet kan släppa på vissa handtag. Och elspeglar som inte fälls ut och in korrekt, säger Fredrik Grufman.
Interiören har också sina falluckor. När det kommer till bilens ratt och klädsel ska man kanske ta med sig en lupp och en kritisk sinnesstämning.
– Kolla efter stols- och rattklädsel som bubblar. De äldre bilarnas PUR-klädsel klarar tyvärr inte fett från händer och hår så värst bra. Använder du hårvårdsprodukter är det mer regel än undantag att klädseln bubblar, säger Fredrik Grufman.
När hösten och vintern står för dörren är det skönt med en varm bil på morgonen. Därför ska man också se efter värmen. Här bjuder experten på ett superknep som alla inte har koll på.
– Kolla att du får full värme i bilen. De här bilarna har även elektrisk kupevärme via en PTC-heater, vilken kan gå sönder och göra att du tappar hela kupevärmen eller en del av den, säger Fredrik Grufman
Det finns ett enkelt och smidigt sätt att göra detta på.
– Man kan även gå in i service mode -> Thermal -> Thermal Test. Bilen testar sitt eget värmesystem och blir det grönt så funkar allt. Vem som helst kan göra detta på sin egen bil. Det är samma funktion som Tesla använder i fabriken när bilen lämnar bandet, säger Fredrik Grufman.
Den andra varianten av Tesla Model 3 kom till Sverige 2021. De här bilarna är utrustade med värmepump och har oftast svarta ytterdörrhandtag.
– På dem är det bättre kvalitet på inredningen än hos föregångaren. Det är även bättre kvalitet generellt på inredningen. Och det gjordes stor uppdatering med bättre konstruktion och materialval, säger Fredrik Grufman.
Men även här finns det en del saker att se upp med om du ska köpa begagnat.
– Vi har sett problem med framvagnarna och bakvagnarna även på dessa bilar, men det gäller i princip uteslutande högmilade bilar, minst 150 000 km och uppåt, säger Fredrik Grufman.
Ett ovanligare fel som ändå är värt att nämna har med värmepumparna att göra.
– Det har varit enstaka problem med värmepumparna när kompressorn havererat vilket spridit metalldelar i värmepumpssystemet. Då byts i princip hela klimatsystemet och kompressor. Detta är inget vanligt fel men det har hänt, säger Fredrik Grufman.
Den sista varianten kom 2023. Men eftersom dessa fortfarande går på garanti vet vi lite om vilka fel och brister man ska hålla uppsikt på.
– Här har det gjorts en stor uppdatering där hela bilen förbättrats med avseende på materialkvalitet och konstruktion. Eftersom de flesta av dessa bilar har garanti så har vi mycket begränsad erfarenhet av dessa. De går istället direkt till Tesla för rep, säger Fredrik Grufman.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.