Elbil var för smutsigt – då byggde Per en vedbil

Elbil var inte tillräckligt klimatsmart. Då byggde Per Lindberg istället en Chevrolet Van som körs på vanlig ved.
– Det finns en stor problematik med elbilar, säger han.

Per i Vejmon utanför Nälden i Krokoms kommun lever med skog och fjäll inpå husknuten. Här i den jämtländska glesbygden måste man köra bil för att ta sig någonstans.
– Jag tror inte på elbilar, det finns många problem med dem i dag. Dessutom tycker jag att vi ska ställa oss frågan hur mycket vi ska bruka bilen, istället anser jag att man ska vara återhållsam, säger Per Lindberg.

Han dissar inte elbilar av kärlek till förbränningsmotorn. Utan Per i Vejmon predikar istället minimalism och återhållsamhet. Han valde en bil som är ännu mer klimatsmart än en elbil – och drivs av helt förnybar ved från naturen.
– Debatten styrs av män och de elbilar som byggs ska ofta vara stora SUV som kräver mycket energi. Men jag var på ett klimatmöte som anordnades av regionen och där var 90 procent kvinnor som diskuterade andra sätt att transportera sig på än med bilar, säger Per Lindberg.

Till vardags arbetar han på det berömda museet Jamtli i Östersund.
– Det är en ren tillfällighet, under pandemin skulle jag omskola mig till timmerman. Vi var på Jamtli och arbetade men jag ramlade ner från ett tak och skadade ryggen. Då fick jag jobb där istället, säger Per Lindberg.

Under tiden han började pendla mellan sitt hus i vildmarken och den vindlande residensstaden Östersund, började Per fundera. Han ville göra sina resor utan avtryck på klimatet och samtidigt ett projekt som passade honom.
– Jag köpte den här Chevrolet Van 2022. Sedan var det att börja läsa och lära sig om hur man bygger en gengasbil. Jag fick mycket hjälp av entusiaster som kan mycket, sedan växte den fram sakta men säkert, säger Per Lindberg.

För honom är det viktigt att vara herre över sitt eget bränsle. Per i Vejmon funderade på hur han skulle kunna köra bil och samtidigt producera sitt eget bränsle.
– Jag ville hitta ett sätt där jag kunde transportera mig utan att vara beroende. Visserligen skulle jag kunna producera egen el. Men det passade inte mig. Då började jag fundera på gengas, den går på ved och jag som älskar träd, det passar bra, säger Per Lindberg.

Det är en ganska styv sak att vara gengasbilist. Han måste alltid vara väl förberedd och ha ett stort förråd av ved. Ofta körs bilen på björkved och det går åt rejäla lass för att ersätta bensin till V8:an.
– Först så krävs det ganska mycket för att få bilen ska gå. Sedan är det mycket arbete med att ordna bränsle. Det är inte som med el eller bensin som alltid finns tillgängligt. Man ska hugga, klyva och torka veden. Sedan ska den kubbas, då är det tur att jag har en stor bil som kan frakta mycket, säger Per Lindberg.

När han bestämt sig för att bygga en gengasbil började Per fundera på vilken modell han skulle använda.
– Jag valde en bensinbil för det är lättast att konvertera. En diesel däremot skulle vara mycket svårare, för att inte tala om en elbil. Sedan har det varit en del arbete med att montera in gengasbehållaren, den väger några hundra kilo,  säger Per Lindberg och skrattar.

Hans gengasbil är mer än bara en metod för att transportera sig. Det är ett rullande argument i debatten om bilens framtid.
– Jag tycker vi tar transporter för lättvindigt och ska fråga oss hur vi gör i framtiden. Man behöver inte köra så mycket som man gör. Jag cyklar året runt och det går fint, även här i Jämtland, dessutom är det nyttigt att röra på sig. Bilen är ett redskap som ska brukas med förnuft, säger Per Lindberg.

Han byggde den här bilen under de tuffa småbarnsåren. Det har inte alltid varit lätt, men nu ångrar Per sig inte.
– Min dotter Vilhelmina är fem år, hon är jättestolt över bilen och tycker det är roligt när vi kör den till dagis. Jag brukar säga till henne att hon ska få den en dag, säger Per Lindberg.
LÄS MER: