Ferrari avslöjar sin nya F80. Det är märkets sjunde generation av supersportbil med F1-känsla.
– Science fiction är inspirationen till bilen, säger designchef Flavio Bertoni till Car and Driver.
När det är dags att presentera en ny bilmodell på Maranello släpper man ut röd rök genom skorstenen i tegel på gården. Blasfemiskt tycker kanske vissa, medan andra uppskattar vinkningen till Vatikanen. När det väljs en ny påve annonseras detta genom att man eldar upp alla röstsedlar i en ugn. När röken sprider sig upp i luften vet alla på Petersplatsen att en ny helig fader är vald.
Detsamma gäller med den nya Ferrarin. Det här är den sjunde generationen av Formel 1-inspirerade supersportbilar från Maranello. Den första var 288 GTO och senast såg vi Ferrari LaFerrari. Denna nya F80 kommer att släppas på marknaden i början av 2026. Den ska bara tillverkas i 799 exemplar så man kan räkna med att de välbärgade kunderna kommer att stå på kö för att teckna sig en kärra.
Men till skillnad från sina tidigare syskon som Enzo och LaFerrari har F80 ingen V12 motor. Istället har man, precis som på de nya Formula 1-bilarna, en V6 som får hjälp av tre elmotorer, tillsammans ger det mäktiga 1200 hästkrafter.
Motorn delar sin huvudarkitektur med Le Mans-vinnande 499P. För att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt i bilen monteras motorn otroligt lågt. Blockets vikt har minskats genom att använda titan och revidera cylinderblocket och vevhuset, till exempel. Blocket väger lika mycket som V6:an i 296GTB, men ger 237 hk mer, minst sagt imponernade F80 väger 1 525 kg. Bortsett från elmotorerna i framaxeln är bilen cirka 75-100 kg lättare än den bakhjulsdrivna LaFerrari.
En av de saker som konstruktörerna tänkt mest på är luftmotståndet. Den här modellen ska vara en de bästa. Man har tänkt ut det så att luften ska strömma från marken, upp över karossen och sedan få hjälp av en ställbar spoiler. Tillsammans ska det här ge en av de bästa värdena i branschen.
Sedan återkommer vi till designen. Precis som Flavio Bertoni berättade vid presentationen, så har bilen tydliga spår av science fiction. Istället för den människolika fronten med strålkastare som ögon, har man istället en enhetlig design i fronten som får tankarna att segla ut i kosmos.
LÄS MER:
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.