Lennart lämnade sin bil för skrotning. Men fem månader senare mötte han den i en rondell.
– Är det verkligen lagligt att sälja en bil som ska skrotas? frågar han Vi Bilägare.
Allt började när Lennart en dag satte sig i sin bil för att uträtta ärenden. Växellådan hade krånglat ett tag, därför blev han inte förvånad över att det small till i bilen, sedan gick den inte att starta.Familjen hade haft bilen i 16 år och var trötta på att lägga mer pengar på saken. Därför bestämde han sig för att skrota den och köpa en ny.
Ringde bilskrot
Lennart ringde till en lokal bildemonteringsfirma. De erbjöd sig att komma och hämta bilen och betala honom 1500 kronor. Men bildemonteringsfirman tyckte att bilen var värd att rädda. Redan den fjärde juli ställdes bilen på och därefter reparerades den. Till slut tog de bilen till besiktningen den 25 juli, där den fick grönt ljus. Sedan använde en person som arbetar på bildemonteringen och verkstaden bilen privat.
Bilen kom körande efter skrotning
Det här hade Lennart ingen aning om. Han trodde att deras gamla familjebil, som kostade dem så mycket pengar, var på väg till återvinningen. Därför blev han mycket förvånad när bilen kom körande, livs levande genom en rondell i hemstaden. Han blev upprörd och tyckte att såhär får det inte gå till.
Får ett mottagningsbevis
Vi Bilägare tog honom på allvar och började nysta i saken. Bildemonteringsfirman som också är en verkstad lämnade fram ett kvitto och påstod att man hade köpt bilen av Lennart. Men det egentliga förfarandet vid en skrotning är att man vänder sig till en auktoriserad firma som ger ett mottagningsbevis, som sedan skickas in till Transportstyrelsen av ägaren eller bildemonteringsfirman.
Skyldiga berätta
När Bildemonterarnas riksförbund får höra talas om detta blir de bekymrade. Firman har en skyldighet att berätta för kunden om de inte tänker skrota bilen, utan reparera den. Men nu står ord mot ord.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.