Beslut klubbat: ETS 2 kan ge bränslepris på 35 kr

EU:s nya utsläppsmål kan ge bensinpriser på 35 kronor litern, enligt experter. Riksdagen har nu klubbat igenom de nya ETS 2-reglerna. Energi- och näringsminister Ebba Busch lovar att kompensera bilägarna.
– Hon kan säga så, för det är val 2026 och det här drabbar nästa regering, säger experten Ronny Svensson.

Från 2027 får du betala för de nya utsläppsrättigheterna. Från det året kommer oljebolagen att behöva köpa rättigheter på en offentlig auktion. En kostnad som sedan läggs ovanpå bränslepriset.
– När det här kommer att slå igenom så finns det risk att vi ser bensin- och dieselpriser på 35 kronor litern. Dessutom ska man blanda in biodrivmedel och de är ännu dyrare, säger mobilitets- och tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

Hans kollega är samstämmig och varnar alla för att köpa en ny bil med förbränningsmotor.
– Det är viktigt att alla människor förstår detta så att man inte sätter sig i en situation med en dyr dieselbil och långa pendlingsavstånd, säger Magnus Nilsson, som konsult inom miljö- och klimatfrågor.

Redan från årsskiftet kommer det första steget ETS 1 att genomföras. Men då märker vi vanliga konsumenter ingen skillnad. Det är först efter valet 2026 som de riktiga effekterna slår till.
– I dag har vi skatter på oljebolagen. Men när ETS 2 genomförs kommer det att hållas offentliga auktioner på utsläppsrättighetern, de som betalar bäst får släppa ut koldioxid, säger Magnus Nilsson.

Vad det framtida diesel- och bensinpriset kommer att hamna är omöjligt att svara säkert på. Men det blir definitivt inte lägre. Prognoserna talar om allt från någon krona extra, upp till 10-15 kronor.
– Det styrs av utbud och efterfrågan, men jag skulle inte rekommendera någon att köpa en ny dieselbil nu. Kostnaden för utsläppen kommer oljebolagen att ta igen vid pumpen, säger Magnus Nilsson.

Ronny Svensson.

Utsläppsauktionerna öppnar portarna för en helt ny marknad. I framtiden kommer man att kunna handla med bensin och diesel. Genom att köpa dem billigt år när priset på utsläppsrättigheter sjunker, kan de sedan säljas dyrt året därpå.
– Priset kommer att förändras väldigt mycket, eftersom det styrs av utbud och efterfrågan, men om det kommer fler elbilar säljs det mindre fossila drivmedel och priserna kommer att gå ner istället, säger Magnus Nilsson.

Den svenska regeringen har klubbat igenom detta. Men närings- och energiminister Ebba Busch har lovat konsumenterna att de ska kompenseras. Det har sagts att det ska ske genom att sänka skatten till EU:s miniminivå. Men redan idag ligger Sverige redan där. Så mycket talar för att det är tomma ord från politikerna.
– Nu tar vi ett steg till i arbetet med att skapa förutsättningar för den gröna omställningen. Förslaget visar att det går att driva en politik som är både effektiv och rättvis, genom att vi avser kompensera berörda för priseffekterna, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.

Uttalandet får frän kritik från experten.
– Med vadå ska hon kompensera? Det kommer inte att slå igenom förrän 2027 och valet är i september 2026, därför behöver hon inte ta ansvar, utan det är nästa regering när priserna går upp, säger Ronny Svensson.

Med de nya utsläppsrättigheteterna kommer oljebolagen att behöva betala för varje ton koldioxid som deras produkter släpper ut.
– Egentligen är det ransoneringssystem över hur mycket fossila bränslen som får säljas, och den som betalar bäst, den får rättigheterna och det skickas vidare till den som köper, säger Magnus Nilsson. 

Han lägger över ett tungt ansvar på politikerna. 
– Staten har ett ansvar att se till så att inte många kommer att skaffa sig en fossilbil  för då fastnar man, säger Magnus Nilsson.
LÄS MER: