Ny studie avslöjar lögn om elbilar

Gång på gång har det påståtts i tidningar att elbilar ofta skrotas för småskador. En ny studie visar att det är en lögn. Sedan 2015 har enbart 0,9 procent av elbilar som är yngre än fem år skrotats.
Studien utmanar en av många missuppfattningar om elbilar, säger Jon Clay från Cap HPI. 

Huruvida elbilar skrotas mer eller mindre än förbränningsbilar har länge varit ett hett diskussionsämne. Återkommande medieuppgifter har hävdat att bilskrotar svämmar över av elbilar med små skador, utan att siffrorna kunnat verifieras. Men nu visar en ny studie att elbilar inte skrotas i den utsträckning det påståtts. Enligt siffror som det brittiska företaget CAP HPI tagit fram skrotas bensin- och dieselbilar dubbelt så mycket som elbilar. 

I sin rapport har CAP HPI undersökt bilar i Storbritannien från 2015 till augusti 2024 som är yngre än fem år och upptäckte då att 0,9 procent av alla elbilar skrivits av jämfört med 1,89 procent av alla förbränningsbilar som skrotats under samma period. För ett år gamla diesel- och bensinbilar ligger siffran på 0,4 procent och 0,2 procent för elbilar.
– Uppgifterna visar tydligt att elbilar skrivs av hälften så mycket som bensin- och dieselbilar, säger Jon Clay, från CAP HPI. 

Endast 0,9 procent av elbilarna yngre än fem år skrotas. För bilar med förbränningsmotor är andelen mer än dubbelt så hög.

Enligt samma analys  finns det 1,25 miljoner elbilar i Storbritannien som är yngre än fem år. Ungefär 355 000 av dem är yngre än 12 månader.
– Bilindustrin måste kollektivt ta itu med vågen av felaktig information kring elbilar som finns online för att göra det möjligt för konsumenter att fatta välgrundade och välbalanserade beslut om sitt nästa bil, säger Clay.

Förra året gick Reuters ut med att mängder av elbilar i Europa och USA skrotades för små skador, men när vi på Carup pratade med svenska bilskrotare avfärdade de uppgifterna helt och hållet.
–  Nej, det stämmer inte alls, uppgifterna är helt tagna ur luften när det gäller Sverige. Alla elbilar vi får in har varit rejält krockade, säger Simon Rhodin vid Lycksele bildemontering. 

Samma diskussion var även het tidigare i år när flera medieuppgifter kom oom att batteriet på elbilar byts för småskador. Även detta dementerades av både bilskrotar och skadeverkstäder som Carup kontaktade.
– Det stämmer helt enkelt inte, det är väldigt sällsynt även om det hänt, säger Urban Tibbelin, operationell chef för Werksta.
LÄS MER: