Slår sönder största myten om elbilar: ”Äntligen”

En stor elbilsmyt som påverkar många svenskar krossas i en ny studie. Undersökningen ger ett resultat som ger elbilar många fördelar gentemot förbränningsbilar.
– Förhoppningsvis kan vår data äntligen slå ner dessa myter, säger David Savage, vice vd på Geotab. 

Svenska bilkonsumenter har tappar intresset för elbilar. Efter en längre tid av uppgång minskar antalet nya elbilar. Oron för större kostnader av underhåll och batteribyten är två stora anledningar till att konsumenter håller sig borta. I en global undersökning EY Mobilty Consumer Index gjorde där svenskar deltog svarade 43 procent att de var rädda för batteribyten när det kommer till elbilar. Men denna myt slås nu ner av ett irländskt företag. 

Geotab har undersökt 5000 moderna elbilar och deras batterier och kom då fram till att de i snitt tappade 1,8 procent av sin kapacitet per år – men bara i början. Det är en förbättring från en undersökning som samma företag gjorde 2019 då snittet låg på 2,3 procent degradering per år. Resultatet från Geotabs insamlade data gör att forskarna menar att batterier i moderna elbilar kommer att hålla i över 20 år eller mer. 

De olika elbilsbatteriernas degradering. Foto: Geotab

– Siffrorna visar att ifall batteriet hålls vid god hälsa kommer det i de senaste elbilsmodellerna bekvämt att hålla längre än resten av bilen och aldrig behövas bytas ut, säger David Savage, vice vd på Geotab. 

Samtidigt är Geotab tydliga med att ett batteris åldrande inte är linjärt med en stadig minskning på 1,8 procent i 20 år. Den större delen av batteriets åldrande sker de första åren medan Geotab fortfarande inte kan säga helt och hållet vad som gäller de sista åren av batteriets liv på grund av för lite källmaterial. 

Den förväntade batterilivslängden. Foto: Geotab

En annan intressant aspekt Geotab lyfter fram är att elbilar med hög körsträcka inte uppvisade en större batteriförsämring på något sätt jämfört med andra elbilar.
– Detta borde vara välkomnande nyheter för uthyrningsföretag eftersom elbilar inte tappar sitt värde av att köras, skriver Geotab.

Men en stor faktor som Geotab lyfter fram när det kommer till saker som faktiskt påverkar batteriets livslängd så hävdar företaget att batteriet mår bättre i ett mildare klimat. Annars skiljer det sig också ifall batteriet är luftkylt eller vätskekylt där den senare är det bättre alternativet enligt Geotab. 

Blåa stapeln är en Tesla Model S med ett vätskekylning till batteriet och gröna stapeln är en Nissan Leaf med passiv luftkylning. Foto: Geotab.

– Konsumenter borde känna sig säkra på att många av dagens elbilar är lämpliga och kostnadseffektiva för att ersätta flera olika förbränningsbilar, säger David Savage.
LÄS MER: