Trafikverket sätter upp 200 nya fartkameror i år. Vad många inte vet är på vilket avstånd bilen är när hastigheten mäts. Och snart kommer de nya superkamerorna.
– Det är framförallt bättre bildkvalitet på de här nya kamerorna, säger Eva Lundberg, Trafikverkets samordnare.
I Sverige finns det omkring 2500 fartkameror. Men i framtiden kommer siffran att skjuta i höjden. Trafikverket är just nu i gång med att planera för en stor utbyggnad av infrastrukturen med fartkameror kring det svenska vägnätet. I år öppnas 200 nya fartkameror.
– Vi arbetar med omkring 300-400 olika etableringsarbeten av fartkameror och vårt mål är att få upp 200 om året, säger Eva Lundberg expert på trafiksäkerhetskameror på Trafikverket.
Ny superkamera
Myndigheten har även investerat i den nya superkameran Argus 4.
— Men det är inte den kameran som vi håller på att sätta upp nu, utan först är det den gamla modellen. Men i slutet av året kommer Argus 4 att börja installeras, säger Eva Lundberg.
LÄS MER: Fel på radarmätningen i polisens nya superbil
Här mäts farten – och där tas bilden
Både dagens kameror och de nya kamerorna mäter hastigheten på cirka 100 meters avstånd. De klarar farter på över 300 km/h. Mätningen görs med radarsensorer i kamerskåpet. Bilden tas på omkring 14 meters avstånd. Det räcker att du kör 6 km/h för fort för att det ska blixtra. Och med de nya kamerorna ökar risken att bli fälld.
– Det är framförallt bättre bildkvalitet på de här nya kamerorna som kommer upp vid slutet av året, säger Eva Lundberg.
Den gamla fartkameran köptes in 2008. Sedan dess har tekniken sprungit förbi dem. Det visar inte minst statistiken från polisen. De svenska fartkamerorna tar nästan 400 000 bilder om året, men kvaliteten på bilderna är ofta så dålig att bara drygt 130 000 bilder leder till böter för fortköraren.
LÄS MER: RADAR TRASIG I 1000-TALS POLISBILAR
Än så länge i år har Trafikverket bara fått upp 60 kameror. Det betyder att man har 140 stycken till när det återstår fyra månader av 2024. Bland annat har man gjort stora satsningar i Dalarna, Blekinge, Halland och kring Vänersborg.
– Vi meddelar så fort de nya fartkamerorna kommer upp. Men det är inte upp till Trafikverket. På många platser behöver man dra fram el och då måste vi vänta tills ägaren av elnätet är färdigt med det arbetet, säger Eva Lundberg.
När fartkamerorna lanserades var frågan infekterad. Men nu verkar fenomenet blivit allt mer accepterat av bilisterna. Längs riksväg 69 mellan Falun och Rättvik finns det redan fyra fartkameror. Här planerar Trafikverket snart att avtäcka ytterligare tio. Dala-Demokraten åkte ut till en rastplats längs den här sträckan som vintertid är rätt trafikerad av fjällturister.
Där frågade de rastande bilister om vad man tyckte om de nya planerna.
– Jag tror inte att det gör så stor skillnad för folk gasar på mellan kamerorna, säger Christer Eriksson från Falun till Dala-Demokraten.
Därför sticker han ut hakan ordentligt och tycker att Trafikverket dessutom kan ta ner förvarningsskyltarna.
– Man sänker ju ner farten när man ser skylten men åker man på en okänd väg så åker man dit, obönhörligen. Fartkameror är ju bra, det räddar liv påstår de.
Här är några av vägarna som får nya kameror i år
Dalarna 22 nya kameror
Halland väg 150 och 650 10 nya kameror
Färgelanda-Vänersborg 8 kameror
Blekinge 10 nya kameror, väg 15 från Olofström mot Smålandsgräsen och fyra stycken på väg 29 norr om Asarum. Samt 6 stycken mellan Rödeby och Holmsjö
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.