Inlandsbanan ska användas för att frakta hemliga testbilar. Från nästa vinter kommer Europas biltillverkare att skicka bilarna via tåg.
– Alla företag arbetar med hållbarhet och vill ha en grönare produkt, säger Otto Nilsson vd på Inlandsbanan, till Västerbottens-Kuriren.
Europas biltillverkare har länge använt vildmarken i Norrbotten för att testa sina nya bilar. Tidigare har bilarna transporterats med långtradare hela vägen från kontinenten upp till polcirkeln. Men från och med denna vinter kommer man istället att använda tåg.
– Sedan ett och ett halvt år tillbaka har vi ett projekt som pågår, där man ska realisera det här. Det är bland annat tågbolag både i Sverige och i utlandet, logistikföretag och åkerier som är inblandade i projektet, förklarar Otto Nilsson.
Bilarna kommer att transporteras upp med tåg från Europa till Malmö. Där ska de lastas om till svenska tåg och skickas upp via Östersund till Arvidsjaur och Arjeplog.
– Alla företag nu för tiden jobbar med hållbarhet och vill ha en grönare produkt i slutändan. Då vill man ju transportera så energisnålt som möjligt och tåg är faktiskt det energisnålaste som finns, säger Otto Nilsson, till VK.
Inlandsbanan passar alldeles utmärkt för de här transporterna. Om sommaren är det en mycket populär turistlinje. Men de nya biltransporterna innebär stora möjligheter för Inlandsbanan och deras dotterbolag, Inlandståg.
Varje vinter transporteras det upp ungefär 4000 bilar till Norrbotten för att testas i arktiskt vinterklimat. Efter testerna återvänder de till fabrikerna nere i Europa för att utvärderas, innan de återigen åker upp till Norrbotten för att finslipa vissa justeringar.
– Om det här skulle visa sig fungera, och man vill fortsätta med det här, öppnar det upp för godstrafik längs Inlandsbanan på ett annat sätt, som kanske inte har varit möjligt förut. Det här är en väldigt spännande utveckling, säger han.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.