Svenska körlärare misstror virtuella norska kolleger. Forskare i vårt grannland har tagit fram en AI-körlärare i simulator som påstås lika bra som traditionella.
– Det har jag svårt att tro, säger Maria Stenman, ordförande för Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
Nyligen släpptes nyheten att forskare vid Norges Tekniska och Naturvetenskapliga Universitet i Trondheim har utvecklat ett nytt system för virtuell körkortsundervisning.
– AI körläraren är helt i nivå med en mänsklig körlärare när det gäller systematisk utvärdering av elever, säger Odd Erik Gundersen, docent vid institutionen för datateknik och informatik vid Tekniskan i Trondheim till Gemini.
Det här skulle i så fall förändra hela utbildningssystemet för körkortselever. Men på Sveriges Trafikskolors Riksförbund tvivlar man.
– Jag har svårt att tro detta. Istället tror jag tror att det mänskliga mötet är väldigt viktigt. Snarare har det efterlysts mer lärarledda lektioner, säger Maria Stenman.
Men norrmännen står på sig. De har testat det nya systemet på 27 elever och menar på att det fungerar lika bra som traditionella körskolor. I Trondheim ligger dessutom Norges enda simulatorstyrda körskola Way.
– Resultaten visar att AI-lärarens och de verkliga experternas bedömningar och feedback överensstämmer mycket väl i dessa situationer. Detta bekräftar att systemet kan prestera lika exakt som mänskliga experter, säger studien “En virtuell körlärare som bedömer körprestanda i paritet med mänskliga experter”, står det i ett uttalande.
Men riktigt så enkelt är det inte, i alla fall inte om man frågar Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
– Vi har många elever som kommer och är väldigt tekniskt bra på att köra, de har kanske haft epatraktor. Men det fattas andra bitar som är väldigt viktiga vid bilkörning och för det tror jag att en mänsklig lärare är bäst, säger Maria Stenman.
Hon tror att det finns saker som datorprogram inte kan lära människor.
– Det mänskliga mötet tror jag väldigt mycket på. Man ska tänka på att de som är i körkortsåldern 18-24 ofta inte har utvecklat sin hjärnkapacitet till fullo än, därför är det viktigt att man har en körlärare vid sin sida, säger Maria Stenman.
Medan de norska forskarna pekar på att det varje år dör 1,2 miljoner människor i trafiken världen över. Fram till nu har man bara fokuserat på att utveckla självkörande bilar, istället för att forska i virtuella körlärare. Den norska AI-körläraren är programmerad för att hantera 447 körscenarioer och tre olika trafiksituationer, omkörning, stadstrafik och alla dess olika utmaningar samt väjning.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.