Överklagar: Elbil kan inte backa med fyrhjulsdrift

Efter avslöjandet att MG Marvel R inte kan backa i fyrhjulsdrift – nu drar norska NAF biltillverkaren inför hovrätten.
– Vi behöver ha klarhet i detta.

Det har tidigare skrivits om Ole Roar Naess och hans MG Marvel R. När Ole upptäckte att den fyrhjulsdrivna elbilen bara kunde backa på två hjul blev han arg och stämde bilhandlaren.
– Jag måste ha fyrhjulsdrift för att kunna köra till stugan på vintern, sa Ole då till tidningen Motor.

Men tingsrätten gav Bilplaneten där han köpt bilen rätt.
– Vi har levererat bilen i avtalat skick, säger Harald Jorde, VD på Bilplaneten som nu får strida vidare i högre instans.

Elbilen MG Marvel R är bara fyrhjulsdriven när den körs framåt.

För nu kliver den mäktiga norska motororganisationen NAF in på konsumenternas sida och lovar betala rättegångskostnaderna. Man vill se fallet avgjort i hovrätten.
– Vi tycker att det är viktigt att man får ett förtydligande från hovrätten om vad som gäller i fall som detta, säger Jens Christian Riege NAF:s jurist.

Organisationen tänker nu driva frågan och har lovat att stå för alla kostnader.
NAF har bevis för att de norska importörerna inte känt till den här bristen. De hänvisar till en incident från Gröndals Bilbutik. Kasim Bozdogan som också köpte en MG och upptäckte att bilen saknade backfunktion med fyrhjulsdrift.

När Bozdogan påtalade detta för försäljaren blev de överraskade och det uppstod konflikt. Den avgjordes senare också i domstol, där tingsrätten precis som i fallet med Naess dömde till bilhandlarens fördel. Nu väntar en hård och viktig strid i hovrätten.
–  Inte ens importören kände till det här. Det understryker hur viktigt det är och att det inte är något som en konsument ska eller bör acceptera, säger Jens Christian Riege.

NAF poängterar att för norska konsumenter är backförmågan i fyrhjulsdrift en viktig faktor vid bilköp. Den här frågan har också fått internationell uppmärksamhet och följs av bilbranschen då den kan ha en prejudicerande betydelse.
LÄS MER: