Geelys nya superbatteri ska hålla i 50 år

Geely som äger både Polestar och Volvo har tagit fram ett nytt superbatteri. “Short Blade” som batteriet kallas ska hålla i motsvarande 50 år utan någon märkbar försämring. Dessutom ska det i princip agera oförändrat i kalla temperaturer. 

Geely är en biltillverkare som i dag äger bland annat Volvo, Polestar, Zeekr och Lotus.  Förra veckan kunde vi på Carup rapportera om ett Bulletproof-batteri som Geely tagit fram. Företaget verkar inte ligga på latsidan då de nu väljer att presentera ännu ett superbatteri. 

Nya Short Blade-batteriet består av litium, järn och fosfat och är ett så kallat LFP-batteri. Med en energitäthet på 192 Wh/kg på cellnivå ligger den högre än genomsnittet bland litiumbatterier. Som en jämförelse har BYD:s Blade-batteri 150 Wh/kg. Geelys nya batteriet ska hålla över 50 år, motsvarande en körsträcka ungefär 1 miljon kilometer. Laddningstiden på batteriet från 10 procent till 80 procent är ungefär 17 minuter lång, vilket är ungefär 10 minuter mindre än genomsnittet i dag.

Enligt Geely har batteriet en exceptionell termisk stabilitet, på grund av en elektrolyt som håller sina fysiska egenskaper över ett brett temperaturområde. Dess celler ska dessutom vara brandsäkra vid en kortslutning. Företaget hävdar själva att de testat att punktera batteriet på åtta ställen och det förblev säkert. 

En annan viktigt faktor med detta nya batteri är att dess prestanda kommer hålla en stark laddningkraft trots olika extrem kyla. Vid minus 30 grader Celsius ska Short Blade-batteriet endast prestera 10 procent sämre än vanligt. Vilket skulle resultera i att den laddar 1 minut och 47 sekunder långsammare vid minus 30 än vad det vanligtvis tar att gå från 10 procent till 80 procent. 

Dessutom ska batteriet stå emot både eld och andra påfrestningar. Batteriet kommer att debutera redan i augusti på en Geely-modell. Många av koncernens märken som Volvo, Zeekr och Lotus använder idag batterier från CATL.


LÄS MER: