Otroligt ladufynd: Så gömdes Aston Martins miljonbil

Efter att ha stått undangömd i en lada i flera decennier hittades en av Aston Martins mest sällsynta modeller. Aston Martin DB4 Cabriolet producerades endast i 70 exemplar. Bilen såldes senare för 4,6 miljoner och klassas idag som ett av världens främsta ladufynd.

Den övergivna D4 Cabriolet från 1963 hade bara haft två ägare sedan den lämnade fabriken. Första ägaren av bilen var Geoffrey Emett Blackman som arbetade som professor vid Oxford University. Professorn sålde sedan cabben till en Aston Martin-entusiast 1978. 

Den nya ägaren valde att ställa undan bilen 1979 när den körts 9556 mil. Där stod den bortglömd till 2011, då den hittades och sedan dök upp till salu hos en auktionssida. Vid första anblicken såg det ut som bilen tagit mycket stryk med åren, men efter en närmare titt skulle det visa sig att det var långt ifrån sanningen. 

1980 plockades motorn och växellådan bort från bilen då ägaren ville bygga om den. Men ombyggnaden blev aldrig klar och originalmotorn finns kvar utan några skador. Interiören var också i ett sämre skick, men skulle gå att fixa till med lite magi. Sätena var också okej förutom ett hål i passagerarsätet. Instrumentpanelen och instrumenten var alla kompletta och fullt funktionsdugliga. Bilen var alltså lämnad, men inte förstörd eller dåligt restaurerad. Alltså gick det att jämföra bilen med ett blankt papper för den som hade mycket pengar. 

Självklart lockade detta köpare från hela världen. Aston Martin kommer aldrig göra flera D4:or och framförallt inte i cabrioletversionen som endast finns i 70 exemplar. Efter en lång budgivning köptes D4:an för 4,6 miljoner kronor. För att få bilen totalt restaurerad av Aston Martin själva kostar det cirka 3,7 miljoner kronor. Alltså uppgår den totala kostnaden till ungefär 8,3 miljoner kronor, enligt Sportscarmarket.

Aston Martins DB4 producerades mellan 1958 till 1963. Modellen fick sitt namn som en hyllning till Sir David Brown som byggde upp biltillverkaren från 1947 och framåt. När bilen avtäcktes första gången 1958 vid London Motor Show blev den en stor sensation för sitt häftiga utseende. DB4 var också den första Aston som byggdes vid biltillverkarens NewPort Pagnell-fabrik i Buckinghamshire, England. 

Under huven på den ikoniska modellen byggdes en 3,7-liters sexcylindrig motor med 240 hk, designad av den polske motoringejören Tadek Marek. DB4:an var den första produktionsbilen som kunde accelerera från 0-160 km/h och sedan bromsas ner till stillatående på mindre än 30 sekunder. 

DB4:ans design låg till grund för senare Aston Martin-modeller som DB4 Zagato och Lagonda Rapide. Totalt sett byggdes det 1100 bilar av D4 där endast 70 kom i en speciell cabrioletversion som introducerades 1961.


LÄS MER: