Elbilar visar sig vara dubbelt så dödliga för fotgängare som bensin- och dieselbilar. Det visar en ny studie i medicinska tidskriften BMJ.
Många av oss har nog varit ute och gått med hörlurar i öronen och njutit av våra favoritlåtar i det fina majvädret, för att i nästa sekund överraskas av att en elbil plötsligt kör upp bakom oss utan att vi hört den. I trafiken bär vi visserligen ett ansvar, oavsett om vi är ute och går eller om vi sitter bakom ratten och det är viktigt att samtliga sinnen är påkopplade. Men det betyder inte att man för den sakens skull inte kan studera vilka fordon som är farligast för fotgängare.
Och där är tidskriften BMJ tydliga. Elbilar är dubbelt så farliga för gångtrafikanter som bensin- och dieselbilar. Studien finner att bilarnas tysta motorer är en betydande faktor för en högre andel dödsfall i olyckor som involverar fotgängare. Studien tittade på antalet skadade i kollisioner i Storbritannien mellan 2013 och 2017 och beräknade med hjälp av trafiksäkerhetsdata antalet fotgängare som blivit påkörda och av vilka bilar. Det är värt att ha i åtanke att elbilar genom en lag 2019 fått bättre varningsljud, så kallad AVAS som står för Acoustic Vehicle Alerting System, det gäller dock bara hastigheter under 20 km/h.
För att ta reda på detta beräknade forskarna antalet offer per 100 miljoner engelska miles som täcks av el- och hybridbilar jämfört med bensin- och dieselbilar. De fann att 5,16 personer i genomsnitt blev påkörda av en el- eller hybridbil var 100:e miljon mil som den typen av fordon kört. Motsvarande siffra för bensin- och dieselbilar låg på 2,1.
Det var också tre gånger större risk att bli påkörd av en elbil i städer än var det var på landsbygden. Trafikskador är den vanligaste dödsorsaken bland barn och ungdomar och ett av fyra dödsfall i trafiken är fotgängare. Dr Phil J Edwards från London School of Hygiene & Tropical Medicine föreslog att detta berodde på att elbilar är ännu mindre hörbara för fotgängare i stadsområden eftersom det finns mer bakgrundsljud.
För att komma till bukt med problemet menade Dr Phil J Edwards att det kunde vara en bra idé att höja decibelkravet från 56, eftersom det knappt låter mer än ett kylskåp och betydligt mindre än en bensinmotor, där ljudet generellt ligger runt 70, rapporterar The Telegraph.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.