Orosmolnen har lagt sig över kontinentens alla bilentusiaster. Anledningen är att EU överväger ny lagstiftning om att skrota gamla bilar utan ägarens medgivande. Vissa hävdar nu att det inte är någon fara alls för veteranbilsägare, men Bosse Bildoktorn håller inte med.
– Det är faktiskt riktigt, riktigt illa, säger Bosse “Bildoktorn” Andersson.
EU föreslår ett stramare regelverk som i praktiken innebär att man som ägare inte längre får bestämma om en bil är skrot eller inte. Anledningen är att EU vill att bilindustrin ska bli mer cirkulär och ta mer hänsyn till miljön. Men förslaget har fått hård kritik från såväl Kungliga Automobilklubben som Motorhistoriska Riksförbundet.
Vissa hävdar dock att oron för att veteranbilar ska behöva skrotas är överdriven och obefogad. Det har också sagts att det lagts till undantag, vilket dock inte lugnat alla.
– Nej, det här gäller oss andra bilister. Det finns ett stort och brett undantag för historiska bilar. Men mindre än att det är en olaglig bil så ska du kunna behålla den på din egen tomt, uppgav EU-journalisten Ylva Nilsson i TV4 under måndagsmorgonen.
Bo ”Bosse Bildoktorn” Andersson som är besiktningsman inom fordonshobbbyn och en aktad expert på klassiska bilar håller dock inte med om att förslaget nu är riskfritt för veteranbilsägare. Han tycker att det är direkt kontraproduktivt och visar på ett väldigt fyrkantigt tänk från kommissionens sida. Framförallt kan det drabba bilar som inte är i originalskick och har delar som inte är i original.
– Ska man hårddra saker och ting så. Om jag skulle ha en bil, låt säga att det är en Bugatti från innan andra världskriget. En sådan gammal fin sak. Och den kanske min farfar bytte ut motorn i och satte i en amerikansk V8 innan han dog. Det gjorde man ju ofta så där precis före och efter andra världskriget. Sen går den sönder, blir stående och då ska den plötsligt skrotas? Det är ett så fyrkantigt tänk alltså, säger Bosse Bildoktorn.
Vidare menar Bildoktorn att lagförslaget är ett bevis på att man tar beslut utan att involvera kompetens. Att skrota gamla bilar bara för att de inte är i helt originalskick är inte rätt väg att gå och är ytterst skadligt för den utpräglade hobbyverksamheten som finns i Sverige och runt om i EU.
– Jag är besiktningsman för hemmabyggda bilar. Vi har tagit upp det här i våran podd, Bosse Bildoktorn och Hasse P. Jag skulle besikta en Saab Sonett som var ombyggd till elbil, en jättebra idé för en bil med trasig motor, men enligt det nya direktivet skulle man inte få göra det heller, säger Bosse Bildoktorn.
De flesta kan nog föreställa sig en övergiven trädgård med en massa bilar som står och läcker olja framför sig. Enligt Bosse Bildoktorn är det självklart att man i sådana fall måste ta bort dem, men inte ur ägarens händer och speciellt inte av de som har ambitioner att laga bilarna.
– Jag håller ju själv på med att bygga en sportbil. De har ju ingen insikt i hobbybyggandet. Alla pratar ju om att man ska reparera, återanvända och inte bara slita och slänga, det är ju det som är hela grejen.
Så det är verkligen så illa som det låter?
– Det är faktiskt riktigt, riktigt illa. Om det nu skulle klubbas igenom så är det ett dråpslag inte bara för bilentusiaster utan även för miljön. Vi som privatpersoner och organisationer måste försöka påverka beslutsfattarna och media så att det här verkligen lyfts fram. “Har du en granne med trädgården full av gamla bilar?” “Ja” “Okej så bra, då tar vi tag i det här”. Vi har ju en kultur här i Sverige också. Det är inte bara miljön utan även den aspekten måste fram, så att man förstår vidden av dilemmat. En väldigt klassisk kultur av att liksom återanvända och bygga om och skapa bilar, hemmabyggen. Så det vore ju verkligen synd att gå miste om den biten också. Så förslaget är oerhört kontraproduktivt, avslutar Bosse Bildoktorn.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.