Tom Cruise körde denna otroliga mörkblåa Ferrarin 250 GTO i dramat “Vanilla Sky” från 2001. Men den ikoniska Ferrarin är egentligen en illegal kopia av Ferraris ikon. Nu har den sålts – lika dyrt som en äkta Ferrari.
Originalet var en 1976 Datsun 280Z och genomgick en gedigen transformering innan den hamnade på Paramount Pictures filminspelning, föreställande en Ferrari med Tom Cruise bakom ratten. I filmen fyller den falska Ferrarin en framstående funktion i Tom Cruise fartfyllda liv med skarpa svängar på Manhattan, i rollen som den bortskämda lyxliraren David Aemes. Den rika miljonärssonen ses komma in och ut ur lyxbilen mellan sina affärsmöten, utekvällar och romanser med storstjärnor som Penélope Cruz och Cameron Diaz.
Den Datsun Z-baserade Ferrari 250 GTO-replikan skapades först och byggdes av Barry Goldstein från Eagle Engineering i Kalifornien. Han använde en serie skräddarsydda glasfiberformar för att skapa karossen men höll Datsun intakt undertill. Liknande replikor har uppdagats av Ferrari tidigare. Bland annat användes en Corvette-baserad Ferrari Daytona-kopia i de två första säsongerna av Miami Vice innan Ferrari lämnade in en stämningsansökan mot produktionen. Detta resulterade i att en modell av bilen sprängdes i början av säsong 3 för att ersättas av en vit Ferrari Testarossa som donerades av Ferrari för att användas i serien.
På grund av juridiska påtryckningar från Ferrari sålde Barry Goldstein formarna och rättigheterna till 250 GTO till Joe Alphabet som modifierade dem något för användning på bilen han kallade Alpha One GTO. Ett antal bilar tillverkades innan Ferrari-advokaterna kom och knackade på, kvaliteten på Alphabet-bilarna anses generellt vara överlägsen Goldsteins eftersom många byggdes i fabriken snarare än av husbyggare.
Kändast av de så kallade Alpha One GTO-replikorna är i alla fall tveklöst denna som Tom Cruise rattade. Bilen har en mörkblå lackering och en inredning i vinyl. Under huven finns en 350ci Chevrolet V8-motor, parad med en treväxlad automatlåda.
I övrigt finns det en hel del att jobba på. Enligt annonsen finns det sprickor i bilens högra framsida och baklucka. Bakluckans fjäderben beskrivs av säljaren som svaga. Bromsljusen fungerar inte och förardörrens tätningslister är lösa. JVC-kassettspelaren och luftkonditioneringssystemet fungerar inte. Trots bristerna blev prislappen på Bring a Trailer högre än vad många äkta Ferrari kostar: Hela 1,9 miljoner kronor. Det är dock betydligt billigare än vad en äkta 250 GTO går loss på, den kostar uppemot 700 miljoner kronor.
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.