För snart 40 år sen visade Volvo upp den blivande folkhemsfavroriten Volvo 740. Idag har många bilar ätits upp av tidens tand och de flesta fina exemplar är toppmodeller med hög utrustningsnivå. Men just nu säljs en ovanligt välbevarad 740 GL från 1985, efter 38 år har den fortfarande överdragsklädseln påsatt.
– Rekommenderas till museum eller samlare, skriver auktionsfirman.
När Volvos 200-serie med åren blev allt mer ålderdomlig introducerades 700-serien 1982 med lanseringen av lyxvagnen 760. Två år senare kom den enklare och billigare volymbilen 740. GLE-versionen var den välutrustade versionen medan Turbo, som man hör i namnet, var sportvarianten. 740 GL var basutförandet och den allra vanligaste i modellserien.
Efter snart 40 år är GL den mer ovanliga modellen att se i ett välbevarat skick med låga mil. De lägre utrustade bilarna blev ofta arbetshästar åt de svenska barnfamiljerna. Men nu finns en otroligt fin 740 GL till salu på auktion hos Bilweb Auctions. Den 38 år gamla Volvon är rena tidskapseln från 1980-talets Sverige.
– En av de finaste kvarvarande 85’orna i basutförande, står det i annonsen.
Denna Volvo 740 GL köptes ny hos Volvex i Åmål, den 10 april 1985 av Sune Törnlund. Han ägde sedan bilen ända fram till 2010. Då såldes bilen och den nya ägaren beslöt sig för att spara Volvon som ett samlarfordon. Det är nu sonen till förre ägaren som säljer bilen. I och med att den andra ägaren hade 740:n som en samlarbil är det alltså bara en egentlig brukare av bilen.
Det interiöra skicket på 740:n är enligt bilderna i annonsen mycket bra. Överdragsklädseln var ett tillbehör från Volvo som suttit monterat på sätena ända sedan bilen var ny. Ingen har alltså suttit på bilens originalklädsel. Första ägaren lät montera in en Volvo originalstereo. Han var noggrann och sparade original högtalargallren.
Förutom skicket märks det att första ägaren av Volvon var noga med att ta väl hand om sin bil. Reservhjulet, som aldrig använts, har utrustats med ett mellanlägg av skumgummi för att inte skav ska uppstå. Luckan till domkraft och verktyg har fästs med klädnypor för att sitta fast och vara helt ljudlös, trots att luckan är hel.
– Det här är en anomali, en sådan här fin orörd och tidig Volvo 744 GL finns knappt inte, skriver Bilweb Auctions.
Första ägaren, som brukade bilen i 25 år, gjorde ett par avsteg från basutförandet. Han lät bland annat montera en främre läpp-spoiler som fanns på högre utrustningsnivåer av 740. En reflexramp bak mellan lamporna och reflextejp på stötfångarna är andra detaljer som är tillagda under årens gång. Det finns också solgardiner bak som dras upp över bakrutan.
Volvo 740 utvecklades i både Sverige och Nederländerna och monterades och byggdes i Sverige men också i Belgien. Volvo satsade hårt på den amerikanska marknaden och i USA sålde 740 bra tack vare sin kantiga form som på 80-talet var högsta mode.
Den här Volvo 740:n är utrustad med Volvos klassiska B230-motor. Här i förgasarutförande ger den 112 hk via en 5-växlad manuell låda. Det tekniska skicket beskrivs som anmärkningsfritt. Bilen är nyservad och har en ny kamrem. Under sin 38-åriga livstid har bilen bara avverkat drygt 8100 mil. I annonser står det att 740:n går fint och stadigt på vägen och att motorn låter klockrent.
Tillhörande instruktionsbok och servicebok följer med i försäljningen. Dessutom finns en pärm med många sparade besiktningsprotokoll. Eftersom Volvon är äldre än 25 år är den skattefri. Däremot måste den in på en koll hos bilprovningen. Den senaste besiktningen utfördes nämligen 2012.
– Rekommenderas till museum eller samlare som saknar en tidig 744 GL, skriver auktionsfirman.
Bilen är mycket fin i lacken utan dörruppslag eller repor. Karossen är rak och hel. Det finns en liten lackbättring precis vid skärmkanten vänster bak. I annonsen står det att det för övrigt inte finns några anmärkningar.
Produktionen upphörde med 1993 års modell hösten 1992 på grund av att den snarlika vidareutvecklade modellen Volvo 940 lanserats, men långt efter produktionsstoppet var bilar ur 700-serien fortfarande en vanlig syn på de svenska vägarna.
– En av de finaste och mest välvårdade 744’or jag sett på flera år, i synnerhet i GL basutförande, skriver värderingsmannen/ombudet Mathias Casserlund. Budgivningen på denna ovanligt fina Volvo 740 GL är redan i full gång och högsta budet ligger i skrivande stund på 43 000 kronor. Auktionen stänger den 14 september och Bilweb Auctions uppskattar värdet på bilen till mellan 50 000 – 70 000 kronor.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]