Tester: Så bra är nya elbilen Fisker Ocean – splittrade åsikter

Fisker har nu lanserat sin första elbil Ocean med 707 km räckvidd. Efter de första testerna har flera motorsajter recenserat Fisker Ocean – och reaktionerna är diametralt olika.
– Styrningen är superlätt och livlös, skriver Top Gear.

Bilföretaget Fisker är grundat av dansken Henrik Fisker och bilarna tillverkas hos Magna-Steyr i Österrike. Företaget beskriver sig ändå sig som amerikanskt. Deras första modell, Fisker Ocean, stoltserar med att vara världens mest hållbara elektriska suv. Fisker säger själva att Ocean främst fokuserar på design och körglädje, men hur är bilen egentligen att köra, flera har nu testkört bilen och vi har sammanställt recensionerna från fem olika tester. Åsikterna om den nya elsuven är anmärkningsvärt helt olika.

Den version som testkörts är Fisker Ocean Extreme, vilket är den högst utrustade versionen av Ocean. Bilen kommer 707 km på en laddning och modellen är fyrhjulsdriven med två motorer på totalt 550 hästkrafter. Accelerationen från noll till 100 km/ h går på 3.6 sekunder. Det svenska priset startar på 755 000 kronor. Det ska noteras att Top Gear körde Ocean i Los Angeles medan alla andra testkörde bilen i Österrike. 

Top Gear

Bilmagasinet Top Gear är en av de som testkört Fisker Ocean:
– Som många moderna elbilar har Ocean ingen startknapp, man bara hoppar in, använder vad som ser ut som vredet för vindrutetorkarna för att växla till Drive och kör iväg. Eller nja, först måste man gräva i menyerna på den 17.1-tums stora pekskärmen för att hitta rattjusteringen, men sedan är allt klart. Top Gear skriver att det är lite av en inlärningskurva.

Steven Ewing som körde bilen skriver så här om prestandan:
– Det jag kan säga om Ocean är att det inte känns som en långsam bil, även i Earth-läget är den lätt på fötterna.
– Den regenerativa bromsningen fungerar smidigt, så det är bra. Fjädringen verkar också lagom dämpad för att pendla genom Orange County, även om styrningen är superlätt och livlös när det gäller feedback, tillägger han. 

Ewing skriver att han bara fick testa bilen i ungefär 10 minuter och att det därför kan vara svårt att bedöma körupplevelsen.  – Ocean känns egentligen inte särskilt roligt eller sportigt eller livligt, men det är ju baserat på min väldigt korta körning runt en företagspark i Huntington Beach. Läs hela recensionen från Top Gear här.

Auto Express

Den stora brittiska tidningen Auto Express uppfattar väghållningen som något hård, och är inte alltför imponerade av styrning och bromsar:
– Väghållningen i Ocean är hård som i så många andra elbilar. Men den är inte alltför obekväm, säger han och tillägger:
– Styrningen är ganska vag och den har inte riktigt någon känsla eller feedback. 
– Bromsarna är ganska slappa och jag hade gärna haft mer respons på toppen av pedalen, säger Fowler. Men han säger att han på det stora hela är väldigt imponerad av Fisker Ocean.  Läs hela recensionen från Auto Express här.

Motor Trend

Amerikanska Motor Trend och Kristen Lee är mer positiv till bilen än sina brittiska kolleger:
– Fjädringen är bekväm trots att bilen inte kör på luftfjädring. Hon tillägger:
– Ocean är en stor bil men den känns liten och smidig när man kör. Däremot verkar Lee vara mer nöjd med styrningen i Fisker Ocean än vad de andra motorsajterna är:
– Styrningen är relativt tung, vilket jag gillar, det lyfter körupplevelsen. 

Däremot säger hon att bakrutan på Ocean är för liten och ger dålig sikt bakåt. Hon säger också att:
– Det är rörigt att använda skärmen medan man kör, för att till exempel ändra luftkonditioneringens riktning, säger Kristen Lee. Läs hela recensionen från Motor Trend här.

Autocar

Autocar har gjort en lång video över körupplevelsen av Fisker, och testföraren Matt Saunders är mycket optimistisk angående bilens räckvidd.
– Jag har kört bilen under dagen, jag startade med ungefär 90 procent i batteriet och räckvidden visade då 700 kilometer. Jag tänkte att det försvinner så fort vi kommer till Autobahn, men det har det faktiskt inte. 

– Jag tror det här är en bil som skulle klara 56 – 64 mil i Storbritannien, och i stadskörning, kanske snarare 72-80 mil. Skulle bilen klara räckvidden som Saunders gissar på skulle det innebära att Ocean har en längre räckvidd än någon annan bil i samma prisklass. Senare i videon säger Saunders så här:
– Dynamiskt sätt är Fisker Ocean bra och den håller hög komfortnivå. Men den är inte speciellt sportig eller spännande att köra.  Läs hela recensionen från Autocar här.

Dagens PS

Dagens PS tog sig också ned till Österrike för att prova Fiskers första bil. De tycker att Oceans fjädring och chassi känns bestämt sportigt inställda, men på gränsen till stötig. Åtminstone med 22-tumsfälgarna som sitter på deras testbil. De skriver så här om väghållningen:
– Fördelen med det hårda chassit är emellertid att väghållningen är mycket god för en bil i denna storleks- och viktklass. Läs hela recensionen från Dagens PS här.