Villa-, vovve- och Volvo-idealet stämmer inte alltid in på modellerna från Torslanda. För snart exakt 55 år sedan presenterades prestigevagnen 164 med målet att sno kunder från Mercedes och Jaguar. Nu säljs en av direktörsbilarna på auktion som bara gått 6300 mil och som tidigare ställts ut av Volvo själva.
På Volvo i handlade det mytomspunna året 1968 inte direkt om revolt. Företagets fokus låg på lanseringen av prestigemodellen 164. Tanken på att ta fram en större och mer exklusiv modell hade funnits i Volvos tankar länge. Redan i slutet av 50-talet fanns “Projekt 358”, Volvos motsvarighet till Mercedes-Benz W180, med en kraftfull V8-motor och en stående grill. Projektet lades dock ned redan 1960 då man slog fast att det var kompakta bilar som var företagets framtid. Därför fokuserade Volvo på utvecklingen av 140-serien istället.
När 140-serien introducerades 1966 väcktes tanken hos Volvo om att placera en rak sex-cylindrig motor under huven. Genom att sedan addera ett par exklusiva tillval skulle Volvo kunna skapa en lyxmodell utan att ta fram en ny bil från grunden. Den 26 augusti 1968, alltså snart exakt 55 år sedan, visade vd Gunnar Engellau upp den nya bilen i Göteborg. Just nu säljs ett ovanligt fint exemplar av en tidig 164:a på auktion hos Bilweb Auctions.
Denna 164:a levererades i mars 1969 till en advokat i Göteborg som behöll bilen ända fram till december 2003. Sedan vandrade den vidare till Halmstad. Under ett antal år stod den som utställningsbil på Volvo Bil i Torslanda. Nuvarande ägare köpte loss bilen därifrån när han slutade 2021. Auktionsfirman skriver att bilen troligtvis aldrig har varit avställd, trots att den brukats mycket blygsamt under alla år. Körsträckan är just nu 6300 mil och bilen har förvarats exemplariskt väl genom åren.
Chefsdesigner Jan Wilsgaard behöll 140-seriens kaross och använde fronten från 50-talsprojektet där järnmärket återigen fick en framträdande position, placerad på en diagonal liksom på den allra första Volvon, och som på dagens modeller. En annan detalj som skiljde 164 från 140-serien var de kromade listerna runt hjulhusen, en detalj som skulle komma att finnas på Volvos sexcylindriga bilar i tre decennier.
Dessutom förlängdes 140-karossen med tio centimeter från vindrutan och framåt, för att den nyutvecklade raka sexan skulle få plats. Den fick benämningen B30, var på 3 liter och med dubbla förgasare gav den 145 hästkrafter. Inredningen var också betydligt mer påkostad, med större säten, textilmattor på golvet och baksätet profilerat för två personer med ett nedfällbart armstöd i mitten.
Skicket på bilen överlag är mycket gott. Lite ovanligt för 164.an är dock den låga utrustningsnivån, bilen beställdes ny utan radio, styrservo eller annan lyx förutom höj- och sänkbart förarsäte. Bilen har stått still i längre perioder men startar och går bra. Auktionsfirman skriver att den dock är lite ruffig på tomgång och kallstart. Dessutom hörs ett ljud från vad som mest troligt är ett vevlager. En översyn och kontroll av motorn kan därför behövas.
Interiört har bilen beige plyschklädsel, vilket var ett ovanligt val, och detta alternativ fanns bara 1969-70. Efter det första produktionsåret fick 164-modellen läderklädsel, extraljus och nackskydd som standard. Detta exemplar har dock inget av dem tillvalen. Klädseln och övriga kupén har klarat sig väldigt väl och ger närmast ett nybilsintryck. En liten reva på finns på en dörrsida nertill och en liten spricka i rattens centerparti. Förutom det ger bilen nästan ett nybilsintryck utan fläckar, blekningar eller missfärgningar.
En intressant fakta om 164:an var att tillverkningen 1974 flyttades till Kalmar. Den nya Volvofabriken var för tiden mycket modern. Bland annat flyttades bilarna på batteridrivna vagnar som styrdes av slingor i golvet. Monteringen gjordes av grupper av bilarbetare som kunde växla mellan vem som var arbetsledare och vilka arbetsmoment man gjorde.
Bilen har blivit omlackerad, dock i ursprunglig kulör. En anmärkning finns från 2017 om att en mindre skada gjorts i ordning höger bak. Lacken är i princip helt fri från stenskott och andra skador. Krom och andra blanka lister samt grill är av högsta möjliga finish. Fälgarna och däcken är också i mycket gott skick. Auktionen på den speciella bilen öppnar idag den 10 augusti på Bilweb Auctions och det bedömda värdet är 120 till 150 000 kronor.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]