Den inspirerades av AC Cobra med målet att skapa en prestandabil som inte kostade mer än en vanlig familjekombi – och den blev direkt en succé. Med en vrålande V10-motor säljs nu en Dodge Viper RT-10 på auktion med en alldeles speciell historia.
– Tidig version med en intressant och rolig historik, skriver auktionsfirman.
En Dodge Viper RT-10 är snart till salu på auktion hos Bilweb Auctions. Vipern levererades ny 1996 av Chryslers generalagent Harry Karlsson Bil AB som en lotterivinst till en man i Stockholm. Mannen körde Vipern under två års tid innan han efter 180 mil sålde bilen. Den nuvarande ägaren köpte den 1998 och auktionsfirman skriver att mannen sedan dess har vårdat och servat bilen själv.
Historien om Viper började 1988 när Bob Lutz, företagsledaren av Chrysler Group, gav designern Tom Gale i uppdrag att bygga en sportbil som skulle likna en modern AC Cobra. Carroll Shelby var också inblandad i utvecklingen av Vipern och använde AC Cobra och Shelby Cobra Daytona som inspiration. Chryslers främsta syfte med att bygga Vipern var att visa att företaget fortfarande var bäst på att bygga billiga fordon av vilka typer som helst. Första generationens Viper introducerades 1992 och blev direkt en succé.
Andra generationens Viper, även kallad “SR II”, introducerades 1996 och tillverkades till 2002. Ändringar jämfört med första generationen var bland annat sidoutblåsen som på RT-10 flyttades baktill. Vikten minskade med 27 kg och bilen fick förbättrad fjädring och kortare bromssträckor. V10:ans effekt ökade också till 450 hk med ett vridmoment på 662 Nm.
Denna Dodge Viper har svart originallack. Under åren har den dock delvis blivit omlackerad, bland annat fronten, huven och trösklarna har ny färg. Det lilla targataket i tyg är fint och helt. Det kan fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet med de små demonterbara sidorutorna.
– Tidig version med en intressant och rolig historik, och dessutom med en låg körsträcka, skriver auktionsfirman om bilen.
På de första årsmodellerna 1992-95 var det sidorutor av typ förtält, 1996 kom de som syns på bilderna och året efter kom vanliga sidorutor med elhissar. Äldre däck sitter just nu på bilen, men nya däck finns och följer med i försäljningen. En centrumkåpa på en av fälgarna saknas på bilderna, men den finns också löst och följer med.
Exportmodellerna av Viper levererades med 385 hästar medan USA-modellerna hade 450 hk. Den här bilen fick genom en Chrysler-verkstad i Göteborg den amerikanska programvaran och har alltså samma effekt som bilarna på hemmamarknaden. Auktionsfirman skriver att den nuvarande ägaren har skött om och servat bilen själv, till exempel har han bytt olja många gånger under bilens totala körsträcka på drygt 2 500 mil.
De skriver också att V10-motorn låter bra och har ett behagligt ljud. Det står det att kraften från motorn är linjär hela vägen och att den 5-växlade manuella lådan känns rejäl. Chassit är också det uppdaterade som kom på 1997 års RT-modeller, det vill säga samma som på coupémodellen GTS. Bilen har varit avställd sedan 26 april 2019.
Interiört är Vipern “normalt brukad i ett fräscht skick”. Innan bilen levereras till den nya ägaren kommer den att få en rekonditionering, både en inre och en yttre. Bilen har svarta lädersäten och som vanligt med bilar från Dodge, otroligt mycket svart plast. I beskrivningen står det att den löst hängande indikatorlampan till vänster är till ett par extra fläktar, då en tendens på tidiga Vipers var hög motortemperatur vid lågfartskörning. Auktionen på Bilweb Auctions startar den 10 augusti och det bedömda värdet på bilen är 550-600 000 kronor.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]