Första testerna: Nya Mercedes E-klass – splittrade åsikter

Med mer teknik, större dimensioner och mer lyx än någonsin hoppas ingenjörerna i Stuttgart på en ny storsäljare. Efter ett event i Wien har nu flera motorsajter testkört nya Mercedes E-klass och reaktionerna är helt olika.
– Bromsarna är mjukare än camembert-ost, skriver Top Gear.

TEST MERCEDES E-KLASS Man behöver inte ett förstoringsglas för att se skillnaderna mellan nya E-klass och sin föregångare, designen är nämligen helt ny. Det här alternativet till 5-serie och A6 introducerar många nyheter och finns med bensin-, diesel- och plug-in-hybrid-motorer. Vid ett event i Wien förra veckan fanns möjligheten att få köra nya E-klass för första gången. Carup har tagit reda på vad reaktionerna var efter testerna.  

Exteriör

Fronten har nu en större grill än tidigare, och ett nytt tillval gör grillen att lysa om du verkligen vill visa upp dig. De nya strålkastarna liknar de som finns på elektriska Mercedes EQE. Nya E-klass är både längre och bredare än bilen den ersätter, och den har nu samma utfällbara dörrhandtag som flera nya Mercedes-modeller, bland annat den större Mercedes S-klass. Lättmetallfälgar börjar på 17 tum och stiger till 21 tum på toppmodeller.

Bakljusen har en helt omgjord design med integrerade treuddiga stjärnor, och själva lamporna har en liknande mjuk form som strålkastarna. En lång kromlist som sträcker sig över hela bakdelen av nya E-klass är också en nyhet. Som så många andra Mercedes-modeller har nya E-klass såklart de fula falska utblåsen, egentligen sitter ett litet avgasrör under stötfångaren på vänster sida.

Interiör

Mercedes interiör är ytterligare en radikal avvikelse från den gamla bilen. Du får nu en massiv central pekskärm, som tillval kan du betala lite extra för Superscreen-skärmen, vilket ger ytterligare en skärm framför passageraren. Passagerarskärmen kan användas för att streama filmer och till och med spela spel. För att föraren inte ska bli distraherad när passageraren sätter på sin favoritfilm, blir skärmen mörkare om personen tittar på den. Det finns nämligen hela fem kameror i interiören som följer förarens ögon, frågan är bara om de spårar mer än ögonrörelserna.

Vad gäller resten av interiören får man en likadan ratt som i den större S-klass. AMG-Line-modeller får en dubbelekrad design och båda rattarna har Mercedes nya touch-knappar. Du kan få inlägg i pianosvart plast, kolfibereffekt eller i trä med öppna porer. Instegsvarianten av E-klass bilar får säten gjorda av återvunnet skum och ofärgad alpackaull, men man kan uppgradera till lädersäten om man vill. Högre utrustningsnivåer får lädersäten som standard.

Kvalitet

Dagens PS som provkört bilen är inte övertygade om kvaliteten i kupén:
– Det allmänna kvalitetsintrycket dras ner av växelväljaren som lika gärna hade kunnat ligga i en Happy Meal-påse, samt alla plastknappar i kupén som ger samma lyxiga feedback som bubbelplast, skriver Dagens PS.

Laddhybrid

Det finns såklart ingen ren elektrisk Mercedes E-klass, eftersom den som skulle trampa Mercedes EQE på tårna. Istället finns bensin-, diesel- och laddhybridmotorer att välja mellan. Det finns både bensin- och dieselmodell som båda använder en 2.0-liters fyrcylindrig motor. E200 kommer bli det vanligaste valet.

Diesel

Dieseln, E220d, har 197hk och finns med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Båda motorerna använder ett 48V-system. Laddhybriden E300de och finns också tillgänglig. E300de har 313 hk och kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Batteriet på 25,4 kWh påstås erbjuda över 10 mils räckvidd. Det är mer än dubbelt så mycket som för den förra generationen vilket är imponerande. Alla versioner av nya E-klass använder en uppdaterad variant av förra generationens nio-växlade automatiska växellåda. 

Köregenskaper

– E-Klass hittar ett enormt grepp i snäva kurvor och motorerna är tillräckligt snabba, men den kommer inte att bjuda in dig till att köra längs en kurvig landsväg, skriver Top Gear om köregenskaperna. De tillägger:
– Styrningen är för vag och bromsarna – särskilt i den kraftigt regenererande hybridmodellen – är mjukare än camembert-ost. 

I nya E-klass finns bakhjulsstyrning som tillval för första gången. Bakhjulen kan då vrida upp till 4.5 grader, vilket minskar svängradien med 90 cm. Luftfjädring finns också att välja till som extrautrustning. Mat Watson på Carwow har kört ny E-klass med luftfjädring och han berättar i en Youtube-video att bilen flyter fram på ett mjukt sätt även på sämre vägar.

För ytterligare bekvämlighet kan du också flytta din E-klass framåt och bakåt med en app på din telefon på till exempel trånga parkeringar. Det är dock oklart om det tillvalet kommer finnas tillgängligt i Sverige.
– E300e är inte bara avslappnande att köra, tillräckligt snabb och full av teknik, skriver Autocar om körupplevelsen i nya E-klass. De tillägger:
– Eftersom den har klassledande elektrisk räckvidd är den också extremt sparsam. På vår pigga provkörning returnerade den respektabla 2.33 l/100 km. Det borde också göra E300e till en relativt billig tjänstebil.

Kombi, sedan och All Terrain

E-klass introduceras med en sedan- och en kombi-version. Dock har spionbilder på en All-Terrain-version redan nu avslöjats, antagligen introduceras den i början av nästa år. Naturligtvis kommer det också finnas AMG-versioner senare. Nya Mercedes E-klass börjar säljas nu i sommar, däremot blir den rejält mycket dyrare än förra generationen. Instegsnivån E200 utan extra utrustning kommer att kosta runt 650 000 kronor.

Fakta Mercedes-Benz E 200


Motor
: 2-liters 4-cylindrig bensinmotor, 204 hästkrafter, 320 newtonmeter
Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Vikt: 1 825 kg
Toppfart: 240 km/h
Mått (längd/bredd/höjd): 4949/1880/1480 mm