Test avslöjar: Så lång tid tar elbilar att ladda i verkligheten

Elbilar säljs med den snabbast möjliga laddningshastigheten som köpargument. Men i verkligheten är hastigheten bara tillgänglig under en kort stund. Den vilseledande hastigheten gör det svårt att veta hur lång tid snabbladdningen tar. Här är testet som avslöjar hur snabbt och långsamt olika elbilar laddar i verkligheten.

Ett vanligt missförstånd som många nya elbilsägare råkar ut för är att förstå hur en elbil faktiskt laddar. Laddhastigheten som visas för batterier är den kapacitet som är den absolut högsta, inte vad den till största delen av tiden faktiskt laddas vid. När batteriet blir mer fulladdat rasar laddhastigheten och det tar därför mycket längre tid att ladda. Är batteriet mer än 90 procent fyllt, laddar till exempel Subaru Solterra så långsamt som mindre än 5 procent av den påstådda hastigheten. För att få klarhet i hur olika elbilar laddar i verkligheten har Autocar nu gjort en sammanställning över elbilarna de testat.

Testet visar hur stor laddningseffekt olika elbilar uppnår vid när bilenpasserar 10-, 30-, 50-, 70- och 90 procent laddning (SOC). Autocar räknar sedan om testresultaten till en genomsnittlig laddningskapacitet.

När laddningen passerar 50 procent viktas det tre gånger så mycket som motsvarande procent vid 10 eller 90. På samma sätt är hastigheterna som registrerats vid 70 procent och 30 procent dubbelt så viktiga som extremvärdena. Anledningen till detta är att de flesta laddar i mitten av laddningsspektrumet. Autocar nämner att de inte kunnat använda samma DC-laddare för varje test och även om de förkonditionerar bilens batteri innan laddning tillåter en del bilar inte detta när batteriet har sjunkit under 10 procent. Här är listan över hur snabbt eller långsamt olika elbilar laddar.

Så fort snabbladdas 19 olika elbilar

19. Kia Soul (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 50kW
Högsta laddkapacitet vid test: 45kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 38kW
Batterikapacitet: 39.2kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 51 minuter
Laddtyp: ABB HP CP500 CJ, av Gridserve
Testförhållanden: Inte tillgängligt

18. Ora Funky Cat (2022)
Påstått högsta laddkapacitet: 64kW
Högsta laddkapacitet vid test: 61kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 47kW
Batterikapacitet: 45.4kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 50 minuter
Laddtyp: ABB HP CP500 CJ, av Gridserve
Testförhållanden: Inte tillgängligt

17. Citroën e-C4X (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 100kW
Högsta laddkapacitet vid test: 89kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 61kW
Batterikapacitet: 46.2kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 38 minuter
Laddtyp: Tritium TRI121-350, av Gridserve
Testförhållanden: torrt, 11 grader

16. BYD Atto 3 (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 80kW
Högsta laddkapacitet vid test: 89kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 62kW
Batterikapacitet: 60.0kWh (uppskattad)
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 47 minuter
Laddtyp: ABB HP CP500 CJ, av Gridserve
Testförhållanden: torrt, 12 grader

15. Subaru Solterra AWD (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 150kW
Högsta laddkapacitet vid test: 147kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 78kW
Batterikapacitet: 64.0kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 43 minuter
Laddtyp: Tritium TRI 121-350, av Gridserve
Testförhållanden: torrt, 6 grader

14. Lexus RZ 450e (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 150kW
Högsta laddkapacitet vid test: 138kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 84kW
Batterikapacitet: 64.0kWh (uppskattad)
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 40 minuter
Laddtyp: ABB HP CP500C, av Ionity
Testförhållanden: torrt, 12 grader

13. Tesla Model Y RWD (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 170kW
Högsta laddkapacitet vid test: 127kW*
Genomsnittlig laddkapacitet: 89kW
*Carups anmärkning: V2 Supercharger har en maxkapacitet på 150 kW
Batterikapacitet: 60.0kWh (uppskattad)
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 48 minuter
Laddtyp: V2 Supercharger, av Tesla
Testförhållanden: torrt, 16 grader

12. Toyota BZ4X AWD (2022)
Påstått högsta laddkapacitet: 150kW
Högsta laddkapacitet vid test: 147kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 89kW
Batterikapacitet: 64.0kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 37 minuter
Laddtyp: ABB HP CP500C, av Ionity
Testförhållanden: inte tillgängligt

11. BMW iX1 30 (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 130kW
Högsta laddkapacitet vid test: 125kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 96kW
Batterikapacitet: 64.7kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 34 minuter
Laddtyp: Hypercharger HYC_150, av MFG EV Power
Testförhållanden: torrt, 7 grader

10. Polestar 2 BST Edition 270 (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 150kW
Högsta laddkapacitet vid test: 150kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 97kW
Batterikapacitet: 75.0kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 39 minuter
Laddtyp: Alpitronic HYC 150, av Instavolt
Testförhållanden: duggregn, 12 grader

9. Volvo C40 Recharge Plus (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 150kW
Högsta laddkapacitet vid test: 134kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 104kW
Batterikapacitet: 67.0kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 33 minuter
Laddtyp: Tritium TRI 121-350, från Gridserve
Testförhållanden: torrt, 14 grader

8. MG 4 Long Range (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 135kW
Högsta laddkapacitet vid test: 139kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 109kW
Batterikapacitet: 61.7kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 30 minuter
Laddtyp: ABB HP CP500 CJ, från Gridserve
Testförhållanden: duggregn, 4 grader.

7. Volkswagen ID. Buzz SWB (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 170kW
Högsta laddkapacitet vid test: 185kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 114kW
Batterikapacitet: 77.0kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 32 minuter
Laddtyp: Tritium TRI 121-350, från Gridserve
Testförhållanden: torrt, 9 grader

6. Mercedes EQE 350+ (2022)
Påstått högsta laddkapacitet: 170kW
Högsta laddkapacitet vid test: 165kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 131kW
Batterikapacitet: 90.6kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 35 minuter
Laddtyp: Tritium TRI 121-350, från Gridserve
Testförhållanden: torrt, 13 grader

5. BMW i7 xDrive60 (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 195kW
Högsta laddkapacitet vid test: 196kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 148kW
Batterikapacitet: 101.7kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 34 minuter
Laddtyp: Tritium TRI 121-350, från Gridserve
Testförhållanden: torrt, 8 grader

4. Tesla Model S Plaid (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 250kW
Högsta laddkapacitet vid test: 254kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 151kW
Batterikapacitet: 97kWh (uppskattad)
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 33 minuter
Laddtyp: V3 Supercharger, från Tesla
Testförhållanden: torrt, 18 grader

3. Hyundai ioniq 6 RWD (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 233kW
Högsta laddkapacitet vid test: 229kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 180kW
Batterikapacitet: 77.0kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 22 minuter
Laddtyp: Tritium TRI 121-350, från Gridserve
Testförhållanden: torrt, 13 grader

2. Audi E-tron GT (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 270kW
Högsta laddkapacitet vid test: 248kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 189kW
Batterikapacitet: 83.7kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 23 minuter
Laddtyp: Tritium TRI 121-350, från Gridserve
Testförhållanden: torrt, 7 grader 

1. Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2023)
Påstått högsta laddkapacitet: 270kW
Högsta laddkapacitet vid test: 263kW
Genomsnittlig laddkapacitet: 198kW
Batterikapacitet: 83.7kWh
Laddningstid, 10% – 90% SOC: 22 minuter
Laddtyp: Ads-tec/Porsche Engineering HBD 1120, från Porsche
Testförhållanden: torrt, 22 grader