Rallycross-bilarna som nyligen tävlade i Sverige har totalförstörts i en kraftig brand. Två elektriska tävlingsbilar baserade på legendariska Lancia Delta Integrale brann upp under fredagen. På grund av batteribranden ställdes den brittiska omgången av Rallycross-VM in.
För snart två månader sedan visade Special ONE Racing upp sin senaste skapelse, två Lancia Delta Evo-e RX. De ikoniska rallybilarna hade blivit helt ombyggda för eldrift och återupplivade en oförglömlig era i Lancias motorsporthistoria. Deltorna byggdes för att tävla i 2023 års FIA Rallycross-VM. Båda bilarna har nu totalförstörts i en brand på Lydden Hill Race Circuit i Storbritannien i fredags.
FIA har avslöjat att en av bilarna byggda av Special ONE Racing fattade eld under fredagsmorgonen den 21 juli. Branden spred sig snabbt och slukade upp hela teamets område i eld och rök, inklusive den andra Deltan och deras transportbilar. Allt i området förstördes trots stora insatser från brandkåren.
Delta Evo-e RX från Special ONE Racing drivs av två elmotorer som tillsammans ger 662 hk. Tack vare bilens låga vikt och avancerade fyrhjulsdrift kan den köras till 100 km/h på bara 1.8 sekunder. De två bilarna har fram till nu körts av Sebastien Loeb och den franske rallycrossföraren Guerlain Chicherit. I början av juli tävlade de två rallycross-bilarna på Höljes Motorstadion i Värmland. För bara en månad sedan hade bilarna fått klassiska Martini-inspirerade färger. Den nya lackeringen påminde om de ursprungliga Delta Integrales som tävlade i Rallycross-VM mellan 1987 och 1992.
Orsaken till branden var till en början okänd. I en utredning som inletts av FIA visar nu att branden startade runt batteriet i en den ena Deltan medan den laddade i teamets område. Varför batteriet fattat eld är inte klarlagt än. Kreisel, som tillverkat batterierna till Deltan, deltar också i utredningen.
Efter branden togs beslutet att avbryta alla Rally-VM-aktiviteter under helgen. Huvudorsaken var för att utredningen inte kunde fastställa en varför batteribranden startade. Det är fortfarande oklart om det kommer byggas en ersättare till de förstörda rallybilarna. Om Special ONE Racing ska fortsätta tävla under resten av säsongen kommer de att behöva nya elektriska Deltor. Nästa omgång av Rallycross-VM-säsongen är planerad att äga rum i Belgien den 6 augusti.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]