Uwe Gemballa byggde extrem-Porschar för världens mest förmögna. Mordet på grundaren slog ner som en bomb när företaget var utplånat av skulder. Här är den osannolika historien om Uwe Gemballa och varför hans son inte vill bli associerad med honom.
Sonen till Uwe Gemballa, Marc Philipp, presenterade nyligen Marsien, en kraftigt ombyggd 911:a i offroad-utförande med hög effekt. Marsien har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden, men inte bara för bilen i sig. Vid varje berättelse om Marsien finns nämligen en liten text om hur företaget inte på något sätt är förknippat med Gemballa, trimningsföretaget, trots att Marc Philipp är son till Uwe Gemballa och företaget bär hans namn. Donut Media har gjort en video om Gemballas speciella historia och dess grundare Uwe Gemballa bland annat som förklarar Gemballas mystiska försvinnande 2010.
Gemballa var under 1980-talet den självklara Porsche-tunern för en köpkrets med obegränsat mycket pengar, och som ville visa det. Företaget utvecklade ett rykte för sina vilda och överdrivna skapelser, dels för prestandan, men framför allt för den galna designen. De ombyggda Porscharna kostade runt 20 miljoner kronor, justerat för inflationen.
Men det var inte bara skrikig styling och trimmade motorer som gällde för Gemballa. Bilarna gick att få med allt en kund på 80-talet kunde drömma om. Bland annat hade Porscharna kameror istället för sidospeglar, skärmar på instrumentbrädan och till och med fax i mittkonsolen. Kameror som sidospeglar är något som idag gills som en avancerad utrustning, tänk då vad man tyckte 1983. Bilarna fortsatte att rulla ut och med enorma vinster för Gemballa såg framgångssagan ut att fortsätta för evigt.
Men i slutet av 90-talet och början av 2000-talet föll Gemballas design ur modet och försäljningen rasade. Finanskrisen 2008 hjälpte heller inte till företagets resultat. Två år senare hamnade Gemballa i stor skuld och stod inför konkurs när de 2010 tillkännagav MiG-U1, en Ferrari Enzo modifierad för att se ut som ett ryskt MiG-stridsflygplan. Modellen blev ett totalt misslyckande och bara en prototyp blev någonsin tillverkad. Några veckor efter uppvisningen av MiG-U1 försvann Uwe Gemballa. Efter åtta månader spårlöst försvunnen hittades Uwe Gemballa död i Sydafrika. Härifrån blir historien om Uwe Gemballa allt konstigare.
Rubriker om allt från att Gemballa hittats skjuten till att hans kvävts till döds spreds snabbt. Än idag är ingen källa bekräftad om hur han faktiskt dog. Fyra män blev i samband med detta arresterade varav en av dem till och med erkände att han mördat Uwe Gemballa. Han sa också att de fyra männen hade blivit anlitade av Radovan Krejcir, en tjecksik maffiaboss, för att mörda Gemballa. Det fanns däremot för lite som talade för att han faktiskt skulle ha beordrat mördandet och han blev senare frisläppt.
Mannen som tidigare erkände sig skyldig drog tillbaka allt han sagt och menade nu att han blivit torterad av polisen för att erkänna mordet. Däremot menade flera andra utomstående källor att Krejcir beordrat mordet efter att han och Gemballa tidigare haft en tvist om pengar och andra överenskommelser. Det finns alltså inga direkta bevis på att maffiabossen Radovan Krejcir faktiskt varit inblandad i Uwe Gemballas död och därför har han inte kunnat fällas för mordet.
Ingen vet exakt varför Uwe Gemballa dog men antagligen var han inblandad i illegala affärer för att rädda sitt skuldsatta företag. Kort efter Uwe Gemballas dödförklaring beslagtogs företagets tillgångar. De såldes då till Andreas Schwartz, en före detta företagsledare, och Stefan Korbach, en extern investerare som tillsammans började sälja fordon igen kort därefter under samma företag med samma namn.
Det nystartade företaget, som är grundat av Uwe Gemballas son, har valt att helt ta avstånd från ryktena och vill inte på något sätt bli associerade med honom. Men eftersom det nystartade företaget heter Marc Philipp Gemballa är det svårt att inte se några likheter. Ett enklare sätt hade nog varit att använda ett annat namn.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]