Tesla, som aldrig tidigare använt sig av traditionell marknadsföring, har nu helt bytt riktning. Som respons på Elon Musks tidigare uttalande – “prova lite reklam” – fick Google-användare upp annonser från företaget.
Tesla har börjat med annonser för första gången efter Elon Musks uttalande att biltillverkaren skulle försöka annonsera.
Det var förra månaden som Elon Musk tillkännagav en vändning av sin långvariga strategi att Tesla inte spenderar pengar på reklam utan istället spenderar det på att förbättra sina produkter – och räknar med att ägarna sprider ordet.
Strategin för den typen av marknadsföring har ända sedan grundandet av Tesla fungerar väldigt bra. Men nu tycks Elon Musk inte längre ha samma tillit till sina elbilsägare då vi får veta att Tesla har börjat annonsera sina elbilar.
Ett antal Google-användare har nu börjat märka att annonser från Tesla dyker upp i deras sökningar, någonting som aldrig tidigare skådats. Framför allt gäller det annonser för Model 3 och Model Y som dykt upp i små rutor på Google. Hittills har annonserna endast synts till i Storbritannien, med ett litet antal även i USA. Det verkar som att Tesla också fokuserar på annonser i sökmotorer snarare än traditionella banners, då de hittills bara synts där.
Kanske kommer man framöver kunna se annonser för Tesla runt om i hela världen. Men att nu säga huruvida Elon Musk ska bygga vidare på en ny annonseringsstrategi med reklam och annonser eller fortsätta på liknande sätt som innan är svårt att säga. Däremot kan det nog bli svårt för Tesla att återgå helt till en nollbudgetering av reklam nu när de väl börjat med traditionell marknadsföring.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]