Hundratusentals svenskar måste betala fordonsskatt nu. Den här slutsiffran avgör.
– Det ska vara bokfört sista vardagen i månaden, meddelar Transportstyrelsen.
Har du fel siffra i Transportstyrelsens sura månadslotteri? Den här månaden kommer hundratusentals bilägare att få en salt räkning av myndigheten.
– Sista siffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas
Har du en klassisk fossilbil är fordonsskatten ett rejält stryptag mot plånboken. Allra helst om du inte är höginkomsttagare. Nu i oktober är det hundratusentals bilägare som åker på en käftsmäll.
– Sista siffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas. Skatten ska vara bokförd som betald på Transportstyrelsens konto för fordonsskatt den sista dagen i månaden. Om den sista infaller på en helgdag, ska betalningen vara bokförd som betald senast den nästföljande vardagen, skriver Transportstyrelsen.
I oktober är det alla som har slutsiffran fem i registreringsnumret som åker på betalning. Om man dessutom har en hög fordonsskatt på mer än 3600 kronor om året finns det ytterligare två betalningstillfällen på året. Förr bestämde också registreringsnumret när din bil skulle besiktigas.
– Det är borttaget nu och går efter 14-månaders intervaller, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen till Carup.
Vad händer om bilen ställs av?
Ställer du av bilen under betalningsmånaden oktober så behöver du inte betala skatten. Eftersom den betalas i förskott. Men det finns ändå andra avgifter som måste betalas in, även om bilen är avställd.
– Däremot ska du betala din vägtrafikregisteravgift, trots att bilen är avställd. Vi skickar en ny betalningsavi på avgiften när avställningen är registrerad, skriver Transportstyrelsen.
Den avgiften är på 76 kronor under skrivande stund. Men Transportstyrelsen har aviserat att man planerar att höja den nästa år.
– Först och främst behöver betonas att detta än så länge är förslag och inget beslut fattas. Men generellt när det gäller vår avgiftssättning är grundprincipen att de ska motsvara de kostnader vi har kopplat till den specifika avgiften, säger Mikael Andersson, presschef på myndigheten.
Kan sluta hos Kronofogden
Transportstyrelsen skickar inte till inkasso. Om du inte betalar i tid kommer det att påföras en förseningsavgift. Om inte det är betalat efter en månad kommer ärendet att skickas direkt tll Kronofogden.
Då bokförs skulden direkt på deras konto. Enligt Kronofogden är obetald fordonsskatt en vanlig anledning till att folk får betalningsanmärkningar.
Körförbud och böter
Om du missar att betala fordonsskatten så kommer din bil automatiskt att få användningsförbud. Om man ändå kör med den kommer det att räknas som otillåtet brukande.
| Sista siffra | Huvudbetalningsmånad | Tillkommande betalningsmånad vid årsskatt på mer än 3 600 kronor |
| 0 | mars | juli och november |
| 1 | april | augusti och december |
| 2 | maj | september och januari |
| 3 | juni | oktober och februari |
| 4 | augusti | december och april |
| 5 | oktober | februari och juni |
| 6 | november | mars och juli |
| 7 | december | april och augusti |
| 8 | januari | maj och september |
| 9 | februari | juni och oktober |
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.





















