Nya EU-regeln: Så undviker du tvångsskrotning

EU var nära att införa regler som hade kunnat tvinga bilägare att skrota fullt fungerande bilar. Gamla förslaget ersätts av ny regel – så måste du göra för att undvika skrotning.
– Ett byråkratiskt monster höll på att skapas, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson.

EU backar från den mest kritiserade delen av den nya ELV-regeln. Äldre bilar och veteranfordon ska inte längre kunna tvångsskrotas bara för att de bedöms ha nått ”slutet av sitt liv”.
– Beslutet i parlamentet som vi antog ett par dagar efter lucia ska nu skrivas rent och sedan är det i praktiken en formalitet att få det godkänt. Alla är överens, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) till Aftonbladet.

I stället räcker det att ägaren anmäler att bilen ska renoveras utan krav på ekonomiska prövningar eller särskilda intyg. Beskedet innebär en tydlig kursändring jämfört med de tidigare förslagen, som väckte stark oro bland svenska bilägare. Carup har tidigare rapporterat om att EU:s ELV-förordning (End of Life Vehicles) riskerade att klubbas igenom under 2025 och att konsekvenserna kunde bli långtgående.

EU tvärvänder och enligt den svenska EU-parlamentarikern Johan Danielsson är det så gott som klart att man backar från att äldre bilar och veteranfordon ska skrotas. Foto: Kevin Neemé

I de första versionerna av förslaget kunde en bil klassas som skrot om den varit oförsäkrad i två år, varit svårt krock- eller brandskadad eller bedömts vara dyrare att reparera än vad den var värd. I praktiken hade det inneburit att fullt fungerande äldre bilar, renoveringsobjekt och framtida samlarbilar kunde tvingas bort från vägarna oavsett vad ägaren själv ville.

Förslaget innehöll också förbud mot att sälja vidare reservdelar från bilar som bedömts som uttjänta. Att plocka delar för att hålla liv i ett annat fordon skulle inte längre vara tillåtet. Kritiker menade att det slog särskilt hårt mot Sverige, där återbruk och lång användning av bilar är vanligt, inte minst i glesbygd.
– Den har kommit oroväckande långt, sa Henrik Nyberg på M Sverige tidigare.

Enligt M Sverige stod förslaget i konflikt med både svensk grundlag och EU:s stadga om äganderätt. Konsekvensen kunde bli att bilägare tvingades skrota fordon utan ersättning, efter beslut fattade av en ny kontrollmyndighet. Kritiken handlade också om vilka som skulle drabbas.

Enligt det senaste lagförslaget behöver ägaren bara anmäla att bilen ska renoveras.

I stora delar av landet är äldre bilar inte hobbyfordon, utan nödvändiga bruksbilar. Många äger flera äldre fordon och plockar delar mellan dem för att hålla dem rullande.
– Många som bor i glesbygd har kanske flera äldre Volvobilar. Man plockar delar från dem för att hålla liv i ett bruksfordon, sa Henrik Nyberg.

Nu vänder alltså EU. I den omarbetade linjen som EU-parlamentet har antagit försvinner kraven på ekonomisk prövning och kompetensintyg. Ägaren behöver bara anmäla att bilen ska renoveras. Några generella förbud mot veteranbilar eller renoveringsobjekt finns inte längre.
– Sunt förnuft har fått råda, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson.

Regelverket är ännu inte helt färdigt. ELV är inte lag i dag, men parlamentets beslut ses som avgörande. När reglerna väl ska införas blir det upp till varje medlemsland att anpassa dem nationellt. I Sverige väntas Transportstyrelsen få en central roll. Efter månader av varningar och hård kritik har EU därmed dragit i bromsen. Därmed försvinner tvångsskrotning – i alla fall för nu.

Det här gäller enligt nya ELV-förslaget

Det nya EU-förslaget riktar sig mot verkliga skrotbilar. Äldre bilar, renoveringsobjekt och veteranfordon omfattas inte av något generellt skrotningskrav enligt EU-parlamentets nuvarande linje.

Skrotning kan bli aktuell om bilen till exempel:
• Är så svårt krock- eller brandskadad att den inte kan repareras på ett trafiksäkert sätt
• Är uppenbart obrukbar och inte går att återställa
• I praktiken redan är skrot eller övergiven

För äldre bilar och veteranbilar gäller detta:
• Det är ägaren som avgör om bilen ska bevaras eller renoveras
• Det räcker att anmäla att bilen ska renoveras
• Inga krav ställs på ekonomisk prövning
• Inga krav finns på särskild kompetens
• Inga tidsbegränsade undantag behöver förnyas

Reservdelar och återbruk:
• Det finns inga generella förbud i ELV mot att använda eller sälja begagnade reservdelar
• Det är tillåtet att plocka delar från äldre bilar för att hålla andra fordon i bruk

Sammanfattning
Du behöver inte skrota bilen för att den är gammal eller har lågt värde. Skrotning blir i huvudsak aktuell när bilen faktiskt är uttjänt och inte längre går att använda eller återställa. Det är viktigt att poängtera att ELV inte är lag idag men att EU-parlamentet har antagit sin linje och att det ska röstas igenom. Reglerna ska sedan införas nationellt i varje medlemsland.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt